Nedobrovoľné zatváranie prevádzok alebo obmedzenie ich doterajšieho chodu spôsobuje nezvrátiteľné škody ich majiteľom. No nájdu sa i takí, ktorí sa aj napriek neľahkej situácii nevzdali. Predstavujeme vám úspešný príbeh slovenskej firmy EVONA ELECTRONIC, ktorá sa namiesto vyčkávania na lepšie časy a riskovania úplného krachu rozhodla od základov pretransformovať oblasť svojho podnikania. O tejto jedinečnej premene a realizácii sme sa rozprávali s majiteľom spoločnosti Ing. Vlatkom Prličom.
Pán Prlič, kedysi ste naplno a úspešne fungovali v zábavnom priemysle. Dnes však pre pandémiu koronavírusu zabezpečujete pre trh veľmi potrebné ozónovače. Bolo náročné spraviť toto rozhodnutie?
Vo svete podnikania sa pohybujeme viac ako tridsať rokov. Zaoberáme sa vývojom a výrobou hardvéru a softvéru. Naše zariadenia sme vyrábali najmä pre zábavný priemysel. Vo firme pre nás pracuje približne sto ľudí, z ktorých je viac ako osemdesiat percent vysokoškolsky vzdelaných. Našich zamestnancov vnímame ako to najhodnotnejšie, čo vo firme máme a vedeli sme, že spolu to zvládneme.
Ako sa teda zmenilo vaše podnikanie od marca 2020?
Situácia s pandémiou koronavírusu spôsobila, že sme sa z jedného dňa na druhý ocitli na nule a zostali bez akýchkoľvek príjmov. Hľadali sme teda spôsoby, ako sa z tejto situácie dostať. Dospeli sme k rozhodnutiu, aby sme skúsili dodávať niečo, čo všetci aktuálne potrebujú.
Čo vás priviedlo k nápadu zmeniť oblasť podnikania? Prečo ste sa rozhodli práve pre ozónovače?
Boli dve možnosti, ukončiť podnikanie alebo bojovať. Rozhodli sme sa bojovať, a to znamenalo zmeniť výrobný program. Logická voľba bola vyrábať niečo, po čom je dopyt. Tak sme sa zhodli na tom, že najlepšia voľba bude realizovať výrobu pre širokú verejnosť a voľne predajné výrobky. Vznikol tak projekt EVONA HEALTH alebo ozonovace.sk, kde prvým radom produktov sa stali generátory ozónu.

Priblížte nám, čo je generátor ozónu a ako funguje? Aké sú účinky ozónu?
Téma boja s neviditeľnými nepriateľmi je aktuálnejšia ako kedykoľvek predtým. Jednou zo zbraní proti týmto nepriateľom je aj generátor ozónu, teda plynu s označením O3 (tri molekuly kyslíka). Ozón je prírodná čistiaca a dezinfekčná látka. Je to najsilnejšie oxidačné činidlo na Zemi. Pôsobí približne 3000x rýchlejšie ako chlór a je 25x účinnejší ako kyselina chloristá. Zároveň je však oveľa bezpečnejší. Čo je najdôležitejšie, neexistuje žiadny vírus, baktéria, pleseň alebo zápach, ktoré by mu dokázali vzdorovať. Generátor ozónu v podstate pridáva k molekule kyslíka O2 ešte jednu molekulu, čím vzniká ozón. V prírode tento jav vzniká buď pôsobením blesku, alebo slnka.
Kde môžeme generátory ozónu použiť? Čo všetko môžeme ozonizovať?
Generátory ozónu sa používajú na zníženie alebo odstránenie pachov, zabíjanie baktérií, vírusov a plesní. Ozonizéry je prakticky možné použiť kdekoľvek.
Najviac používaný je v ordináciách, čakárňach či lekárňach, kde odstraňuje baktérie a vírusy. V suterénoch a pivniciach sa zbavuje plesne a zápachu z vlhkosti. Tiež sa používa v hoteloch, kanceláriách a kuchyniach, kde odstraňuje pachy od jedla, cigaretový dym, pachy domácich zvierat či zápach zo smetných nádob.

Sú tu aj nejaké nevýhody? Na čo si treba dať pozor pri jeho použití?
Ozón je bežne prítomný vo vzduchu a v nízkych hodnotách je neškodný. Pokiaľ sú však hodnoty vysoké, je pre naše telo škodlivý. Počas procesu ozonizácie sa odporúča, aby ľudia, zvieratá či rastliny neboli v miestnostiach, ktoré sa ošetrujú. Po dokončení procesu dezinfekcie ozónom s krátkym časovým odstupom alebo po vyvetraní sa miestnosť môže opäť bežne používať.
Pustili ste sa do nového odvetvia, chystáte sa rozšíriť výrobu aj o ďalšie produkty?
Postupne budeme rozširovať naše výrobné portfólio v tomto segmente. Momentálne chystáme výrobok, ktorý bude kombinovať výhody O3 a UV, čo by umožnilo používať dezinfekciu aj počas prítomnosti ľudí.
Vzhľadom na to, že máte obrovské skúsenosti v podnikaní, je niečo, čo by ste na záver odkázali mladým podnikateľom? Poskytnete im cennú radu, ako obstáť v týchto ťažkých časoch?
Recept je jednoduchý. Veriť v seba! Mať plán a hlavne sa nevzdávať. Zároveň si uvedomovať, že najväčšie bohatstvo úspešného podnikania spočíva v spokojných zamestnancoch. Ani ten najlepší koncept predaja by bez nich neznamenal nič.
