Automobilky v tomto smere nechcú nenechať nič na náhodu a ešte pred samotným procesom návrhu a vývoja nového modelu musí do seba zapadnúť množstvo prvotných analýz. Okrem plánovania čo najefektívnejšieho výrobného postupu sú v rámci každej novinky okrem inžinierov v permanencii aj kreatívne a marketingové oddelenia. Je úplnou samozrejmosťou, že pre každý automobil existuje ešte pred zahájením výroby predikcia, pre akú cieľovú skupinu zákazníkov je prioritne určený. Okrem dizajnu, technológií v útrobách či jazdných vlastností určujú o úspechu, resp. neúspechu nového modelu aj tie najmenšie detaily. Sem sa radí napríklad aj jeho komerčné označenie. Je jasné, že aj napriek poctivej príprave sa z času na čas stane, že novinka po predajnej stránke jednoducho „vybuchne“ a v realite predajných čísel značne zaostáva za prvotnými očakávaniami. A ak si myslíte, že toto sa týka len „dobrodružných“ automobiliek bez histórie či start-upov, tak nasledovné riadky vás určite vyvedú z omylu.
Toto je náš prehľad desiatky známych/neznámych automobilových prepadákov posledného obdobia, zoradený v abecednom poradí.
Audi A2
Kto by povedal, že sa v našom prehľade objaví aj zástupca z Ingolstadtu. Pod účasť v nelichotivom rebríčku sa podpísal malý model Audi A2. Prostredníctvom neho chceli „štyri kruhy“ pôvodne konkurovať dobovému Mercedesu-Benz triedy A. Pod neúspech a nízke predaje Audi A2 sa tak trochu paradoxne podpísala jeho celková vyspelosť. Malý model dostal totiž pokrokovú hliníkovú konštrukciu, ktorá ho na druhej strane logicky zbytočne predražila. Ambicióznej cenovke následne nezodpovedala ani paleta úsporných, ale zároveň až príliš obyčajných motorizácií. Audi A2 sa vyrábalo od roku 1999 do roku 2005 a dnes už z neho stáva pomerne žiadaný artikel so zberateľským potenciálom.
Aston Martin Cygnet
Mini automobil do mesta s logom Aston Martin? Toto nie je zlý sen, ale skutočná realita. Anglický výrobca luxusných superšportov potreboval nutne znížiť flotilové emisie svojich benzínových 12-valcov. Na tento krok sa však odhodlal pomerne bizarným spôsobom. Niekomu jednoducho napadlo postaviť malého Astona do mesta s benzínovým 4-valcom. Jeho cieľovkou mali byť zrejme dcéry majiteľov veľkých modelov Aston Martin. Briti si ako základ pre svojho drobca vybrali inak nadčasový model Toyota iQ. A tu možno hľadať najväčší kameň úrazu. Ani luxusné materiály v kabíne totiž nedokázali ospravedlniť priepastný cenový rozdiel oboch automobilov. Z modelu Aston Martin Cygnet sa od roku 2011 do roku 2013 predalo len približne 300 kusov.
Ford B-Max
Modrý ovál žal svojho času v kategórii rodinne orientovaných MPV modelov jeden úspech za druhým. Pričinili sa o to predovšetkým modely C-Max a S-Max. Ako logickým krokom sa v tomto smere javilo rozšírenie portfólia obdobne orientovaných modelov. Vstupnou branou do sveta MPV značky Ford sa tak v roku 2012 stal model B-Max, postavený na základoch obľúbenej Fiesty. Úspešným sa ale nikdy nestal. Z hľadiska predaja mu v princípe ublížili dva hlavné faktory. Ford model B-Max predstavil v čaše, keď už v predajoch začali jasne dominovať na úkor MPV skôr malé SUV modely. Ozdobou neuveriteľne praktickej karosérie boli zadné posuvné dvere a predovšetkým úplná absencia „béčkového“ stĺpika. Unikátna konštrukcia ale samotnú výrobu predražovala. Ford naviac v tomto smere investoval množstvo financií do pôvodnej továrne značky Oltcit v Rumunsku. V roku 2017 sa na tom istom mieste začalo namiesto modelu B-Max preto začalo vyrábať SUV Ford EcoSport.
Hyundai Veloster
Hyundai patrí v posledných rokoch bezpochyby medzi najprogresívnejšie automobilky. Ani Kórejcom sa napriek tomu vždy všetko nepodarí podľa ich ambicióznych predstáv. Typickým príkladom je v tomto smere pravdepodobne až príliš extravagantný model Veloster. Ten sa aj v Európe objavil v roku 2011. Najväčšou raritou tohto coupé bol netradičný koncept dverí. Jedny veľké dvere na strane vodiča dopĺňali hneď dvoje kratšie dvere na strane spolujazdca. Cieľom tohto riešenia bolo, samozrejme, čo najviac spríjemniť prístup do druhého radu. Na starom kontinente napriek tomu extravagantný Veloster príliš veľa vody nenamútil a z ponuky automobilky po niekoľkých rokoch vypadol. Výrazne lepšia situácia v tomto smere panovala za „veľkou mlákou.“ Tu sa model Veloster v roku 2018 dokonca dočkal aj druhej generácie, ktorá je v predaji dodnes.
Lancia Thema
Druhú generáciu modelu Lancia Thema možno označiť ako dokonalý príklad bezprecedentného automobilového hazardu. A ten stál v záverečnom sumári život takmer aj celej automobilky. Reč je pritom o legendárnej Lancii, značne založenej už v roku 1906! Kým pôvodný model Thema z 80. rokov mal veľmi slušné renomé a montoval sa doň dokonca aj motor V8 od Ferrari, tak jeho nasledovník z roku 2011 bol totálnym fiaskom. Po zlúčení koncernom FIAT a Chrysler, spojeným so stiahnutím druhej menovanej značky z Európy, sa hľadala cesta, ako na starom kontinente zachovať úspešné americké modely. Niekomu vtedy napadlo premenovať pôvodný Chrysler 300C na Lanciu Thema. Výsledkom tohto pokusu bolo, že fanušikovia „amerík“ nechceli model z logom Lancia a zarytým priaznivcom talianskej značky, naopak, vadil americký look i technika. Thema II vydržala aj preto vo výrobe len biedne tri roky.
Mini Paceman
Britská automobilka Mini patrí už viac ako 20 rokov pod krídla skupiny BMW. A boli to práve Nemci, ktorí dokázali dokonale zužitkovať a premeniť na predajný úspech štýl a imidž tejto klasickej britskej značky. Okrem tradičného hatchbacku bolo neskôr logickým krokom rozšírenie modelového portfólia aj do perspektívnej SUV kategórie. A aj so zdvihnutého modelu Mini Countryman sa stal veľmi rýchlo predajný hit. Imidžovo orientovaná značka sa v tomto smere pokúsila o ďalší v princípe logický krok. Od klasického SUV odvodila v roku 2012 štýlovejší 3-dverový SUV variant Mini Paceman. Konkurent dobového a úspešného modelu Range Rover Evoque sa však na prekvapenie mnohých príliš nepresadil. Mini ukončilo výrobu modelu Paceman bez ďalšieho nástupcu dokonca už štyroch rokoch od jeho predstavenia.
Renault Wind
Francúzska automobilka Renault sa vo svojej histórii nikdy nebála experimentovať. A mnohokrát to boli práve aj veľmi odvážne automobilové počiny, ktoré túto značku nezabudnuteľne zapísali do automobilovej histórie. Na druhej strane skončilo taktiež niekoľko odvážnych počinov francúzskej značky predajným fiaskom. Z druhej kategórie vyberáme dnes už zabudnutý a vizuálne atraktívny roadster Renault Wind. Malý kabriolet okrem dizajnu zaujal aj netradične vymyslením mechanizmom sklápania pevnej strechy. Model Wind predstavený v roku 2010 ale prekvapivo stál na technickom základe malého modelu Twingo. A práve to bol svojím spôsobom aj kameň úrazu. Atraktívnemu konceptu karosérie vo finále nepomohla ani vyššia cenovka či oklieštená ponuka v princípe nie príliš výkonných motorizácií. Renault Wind tak odišiel do automobilového dôchodku bez ďalšieho nástupcu už po troch rokoch od zahájenia svojej výroby.
SEAT Exeo
Keď dvaja robia to isté, tak to v praxi vôbec nemusí znamenať ten istý výsledok. Na vlastnej koži sa o tom presvedčila aj automobilka SEAT. Tá v rámci snahy o zvýšenie svojho dobového imidžu začala pred približne 15 rokmi poškuľovať po novej vlajkovej lodi. Pomocnú ruku v tomto smere logicky ponúkol materský koncern VW. Ten Španielom ochotne poskytol veľmi schopný technický základ v podobe Audi A4 tretej generácie. SEAT na základe tohto modelu v roku 2008 s veľkou pompou predstavil rebrandovaný model Exeo. Prémiový SEAT si ale napriek snahe svojich klientov vo veľkom nezískal. Okrem logicky vyššej cenovky bol v tomto prípade pravdepodobným kameňom úrazu aj pohon. Exeo bolo totiž na rozdiel od modelu A4 v ponuke vždy len výhradne s pohonom prednej nápravy. Kariéra prémiového modelu s logom SEAT sa tak bez priameho nástupcu skončila v roku 2013.
SsangYong Rodius
Aj keď je SsangYong najstaršia kórejská automobilka, tak základné princípy fungovania trhu, samozrejme, nedokáže ovplyvniť. Po roku 2000 to boli u „dvojhlavého draka“ veľmi zvláštne časy. SsangYong sa v tom období akoby snažil kráčať strmhlav proti prúdu, a to predovšetkým až príliš odvážnym a nesúrodým dizajnom svojich modelov. Ako jeden príklad za všetky tu dokonale poslúži inak veľmi praktický a rodinne orientovaný model Rodius prvej generácie vyrábaný v rokoch 2004 – 2012. A keďže to SsangYong v danom čase skúšal aj v Európe, tak pri pohľade na toto MPV je každému nad slnko jasné, že v našom priestore s ním automobilka dieru do sveta nikdy neurobila. Mimochodom, dobový tvrdohlavý dizajnový prístup priviedol značku SsangYong až takmer ku krachu. Kórejci sa však z histórie ponaučili. Dnes to v Európe skúšajú znova a ich modely sú v porovnaní s Rodiusom neporovnateľne atraktívnejšie.
Volkswagen Scirocco
Reinkarnácia slávneho mena z histórie nie je automatickou zárukou úspechu. Svoje o tom vie napríklad aj značka Volkswagen. Hranatý model Scirroco, ktorého názov pripomína vetry vanúce od brehov Afriky do Stredomoria, bol v 70. rokoch veľmi žiadanou a imidžovou ikonou. Nemci sa pokúsili slávne meno zo svojej histórie po niekoľkoročnej absencie reinkarnovať v roku 2008. A znovuzrodený model so slávnym menom a atraktívnym dizajnom začal svoju novú kariéru pôvodne veľmi úspešne. Problémom modelu Scirocco ale bola až prílišná technická príbuznosť s dobovým modelom Golf. Ďalšou nevýhodou tu bol v porovnaní s Golfom logicky aj menej praktickým konceptom kabíny. Pomyselný klinec do rakmi pre štýlový model znamenalo nutne šetrenie materskej značky spojené so sanáciou neslávne známej kauzy Dielelgate. V princípe stratový model Scirocco tak ukončil svoju púť bez priameho nástupcu v roku 2017.
Bonus číslo 1: Pontiac Aztec
Aj keď sa v Európe nikdy oficiálne nepredával, tak SUV model Pontiac Aztek dokáže aj napriek tomu v našich končinách úspešne súperiť s legendárnym MPV FIAT Multipla o titul automobil z najčudesnejším dizajnom. Model Aztek sa okrem toho na americké pomery vyrábal skutočne veľmi krátko, a to v rozmedzí rokov 2000 – 2005. Päť rokov po ukončení modelu Aztek z automobilovej mapy zmizla po nutnej reštrukturalizácii domovského koncernu General Motors, žiaľ, aj ikonická značka Pontiac.
Bonus číslo 2: Tata Nano
India je dnes považovaná za jeden z najperspektívnejších automobilových trhov blízkej budúcnosti. V druhej najľudnatejšej krajine zároveň pôsobia aj úspešný automobilový giganti ako je Mahindra alebo Tata. Zakladateľ druhej menovanej značky, Ratan Tata, sníval sen o mobilizovaní svojej domoviny. Problémom je, že väčšina miestnych obyvateľov má hlboko do vrecka. Riešením tu preto mal byť revolučný model Tata Nano, teda najlacnejšie sériové auto našej planéty. Vo výrobe však Nano vydržalo len 10 rokov (2010 – 2018). Vizionárskemu počinu sa stalo paradoxne osudným až prílišné všadeprítomné šetrenie. Na základe toho ho väčšina Indov paradoxne nikdy nepovažovala za plnohodnotný automobil. Toto nedokázali zmeniť ani početné modernizácie a reálne predaje modelu Nano v sumári zaostali ďaleko za prvotnými očakávaniami.
Teraz to vyvážime autami s dokonalým dizajnom:
Krásne retro: Holden Torana GTR-X Concept
Krásne retro: Lamborghini Countach LP500 Concept
MH2: Prvý slovenský vodíkový koncept zaujal v Dubaji