Ten má podľa dohody do roku 2026 postaviť plne elektrické lietadlo, ktoré by odviezlo 19 pasažierov na krátke vzdialenosti v rámci regionálnej dopravy. Zatiaľ sa jedná o nezverejnenú finančnú čiarku, ktorá podporí vývoj a výrobu stroja. V prípade úspechu, už teraz majú Švédi sľúbený odber sto kusov.
Letecká doprava predstavuje 2% globálnych emisií CO2 a predpokladá sa, že tento podiel sa do roku 2050 zvýši na 12–27%. 40% celosvetových emisií pochádza z letov na krátke vzdialenosti. Riešením sú elektrické lietadlá. Plne elektrický pohon bude modulárny, energia sa bude uchovávať v špeciálnych batériach, ľahkú konštrukciu stroja zabezpečí trup z leteckého hliníka.
ES-19 by mala podľa plánov stačiť dráhach s dĺžkou 750 metrov, čo umožňuje nové využitie rozsiahlej siete malých letísk v blízkosti centier miest. Jednoduché a spoľahlivé elektrické motory znižujú náklady na údržbu v porovnaní s turbodúchadlami o 90%. Náklady na palivo klesnú o 50-75%. Spoločnosť z Göteborgu po testoch čaká vybaviť potrebné povolenia na prevádzku od regulačných úradov.
Mohlo by vás zaujať:
Bella-1: Experimentálne lietadlo, ktoré pristálo kdekoľvek
NASA vyvíja supersonické lietadlo pre bežných smrteľníkov
Niečo medzi lietadlom a loďou. Nemecko predstavilo svoj FlyShip