Stredná rodinná limuzína s charakteristickým chrapľavým výfukom a hádzaním rýchlostí z pravej strany volantu je pre mladú generáciu motoristickým pravekom. Ale veľká časť našich čitateľov má možno aj osobnú skúsenosť. Bolo to doslova blízke stretnutie socialistického druhu. Osobne mám zážitok priamo z prvej ruky, lebo jedného dňa otec priviezol štvordverový sedan v banánovo žltej farbe. Tzv. „Honneckerov* mercedes“ odviezol naozaj takmer všetko, vrátane vane v kufri, ktorý mal objem 525 litrov. Občas ten náš kus odmietol poslušnosť v podobe zaradenia spiatočky na prvý pokus, ale každé auto má svoje malé muchy.
* Erich Honecker bol nemecký komunistický politik, ktorý stál v rokoch 1971-1989 na čele Nemeckej demokratickej republiky.
Wartburg 353 sa vyrábal v rokoch 1966 až 1988 a stal sa modelom s najdlhšou výrobnou sériou. Počas svojej životnosti prešiel niekoľkými zmenami a vylepšeniami, z ktorých najznámejšie boli v roku 1985 s predným faceliftom. Bol poháňaný dvojtaktným motorom s iba siedmimi hlavnými pohyblivými časťami, vrátane kľukového hriadeľa. Počas jazdy bol voz hlučný, nedotáčavý (pohon predných kolies) a hodnotu emisií by ste nechceli vidieť ani omylom. Výhodou však bola cena, spoľahlivosť, ľahká údržba a priestrannosť. Dodnes existujú európske Kluby majiteľov a fanúšikov Wartburgu.
Wartburg 353
Rozmery: dĺžka 422 cm, šírka 164 cm, výška 149 cm
Pohon: dvojtaktný motor I3 s objemom 993 cm3
Výkon: 58 koní pri 5400 ot./min
Prevodovka: 4 rýchlostná manuálna
Maximálna rýchlosť: 170 km/h
Rázvor náprav: 245 cm
Pohotovostná hmotnosť: 920 kg
Vyrobených: cca 1 milión kusov
Mohlo by vás zaujať:
Ruský stroj času: Lada Niva
Kultové auto Citroën CX: Veľký a posledný
Kutlové auto: Komunistov sen – Tatra 613