V povojnovom období dokázala Francúzsko mobilizovať legendárna kačica, teda Citroën 2CV. Na obdobne úspešnú vlnu neskôr naskočil aj konkurenčný a koncepčne modernejší Renault 4, ktorého priamym nástupcom sa v 70. rokoch stal legendárny hatchback Renault 5.
Americká inšpirácia
Francúzi si veľmi dobre uvedomovali, že na úspešnej vlne modelu R4, ktorý bol v princípe dobovým konkurentom „kačice“, nebude možné zotrvať večne. Nástupnícky model mal priniesť nový vietor, ktorý dokáže osloviť aj úplne novú klientelu. Spomínaný impulz prišiel nečakane až z USA. Za duchovného otca modelu Renault 5 možno považovať Bernanda Hanona z dobového amerického zastúpenia značky Renault v USA. Hanon sa okrem práce pre Renault venoval aj prednášaniu na univerzite v New Yorku. Vďaka úzkemu kontaktu s mladými ľuďmi sa v jeho hlave zrodil dokonalý nástupca konzervatívneho modelu R4, ktorý by svojím moderným konceptom dokázal osloviť aj mladých ľudí. Táto ambiciózna vízia sa vzápätí zapáčila aj vtedajšiemu francúzskemu riaditeľovi značky Renault – Louisovi Dreyfúsovi, ktorý dal modelu R5 zelenú.
Pripravený na novú výzvy
Sériový model Renault 5 bol oficiálne predstavený v roku 1972. Dobová novinka v tých časoch zaujala predovšetkým moderným a nadčasovým dizajnom. Oproti predchodcovi dostal model R5 výrazne hranatejší a sebavedomejší dizajn. Malý Renault bol automobil, ktorý medzi konkurenciou dominoval predovšetkým vizuálnou originalitou na čele s autentickými zadnými svetlami. Francúzsky cit pre imidž sa naplno prejavil aj v rámci zaradenia pestrých pastelových farebných odtieňov, dostupných pre tento model. Konštruktéri a dizajnéri sa okrem dizajnu nebáli zariskovať ani v rámci celkovej koncepcie. Malý hatchback dostal v pôvodnej verzii šokujúco len imidžové 3-dverové usporiadanie karosérie. Tohto odvážneho a zároveň menej praktického konceptu sa prvoplánovo obávali dokonca aj autorizovaní predajcovia. Avšak zákazníci imidžový koncept nakoniec prijali s veľkým nadšením! Model R5 si pre seba dokázal hneď po debute uchmatnúť 5 % podiel na domácom trhu. Okrem vzhľadu dokázal malý Renault zaujať aj moderným interiérom a adekvátnou výbavou na palube.
Ropná kríza a príchod verzie turbo
Automobilka Renault svojím optimálnym načasovaním racionálneho, nadčasového a zároveň úspešného modelu R5 trafila klinec po hlavičke. V 70. rokoch minulého storočia zasiahla Európu ropná kríza. Zákazníci začali v tomto neistom období preferovať úsporné automobily. A moderný Renault R5 s malými a úspornými motormi s výkonom 36, resp. 47 koní sa stal vo väčšine prípadov ich prvou voľbou! Na domácom trhu bol z hľadiska odbytu neohrozeným lídrom v období rokov 1974 – 1985, s trhovým podielom na úrovni 10 – 16 %. Renault 5 sa okrem Európy nakoniec predával aj v USA pod označením Le Car. Francúzi v roku 1979 však prišli aj s praktickejšou 5-dverovou verziou Renault 5L. Z obľúbeného malého automobilu bol rovnako odvedený aj úžitkový ekvivalent. Ponuku pohonných jednotiek neskôr rozšírili aj výkonnejšie motorizácie. Malý hatchback navyše zaujal aj dvorného úpravcu značky Renault, ktorým bola firma Alpine. Upravené modely sa úspešne zúčastnili na viacerých rely súťažiach. Prelom v tomto snažení predstavoval rok 1978, keď sa objavila homologovaná verzia Renault 5 Turbo! Úspešný príbeh s názvom Renault 5 plynule pokračoval aj pri druhej generácii, predstavenej v roku 1985. A práve tu sa naplno prejavil aj talent francúzskej značky pre motoršport. Z nového modelu Renault 5 Turbo sa stal jeden z najúspešnejších súťažných automobilov svojej doby. Žiadaná civilná verzia malého a ľahkého automobilu ponúkala energický 4-valec s objemom 1,4 litra a výkonom až 160 koní. To je údaj, ktorý budí rešpekt ešte aj dnes. Silná tradícia malých hatchbackov s logom Renault pokračovala nástupníckym modelom Clio, ktorý sa vo svojej štvrtej generácii veľmi úspešne predáva aj dnes!
Automobilka Renault v rámci nedávno predstavenej novej stratégie „Renaulution“ príjemne prekvapila s plánom, ktorý počíta s opätovným znovuzrodením modelu Renault 5. Aj v tomto prípade bude pripravovaná novinka dokonale prispôsobená dobovým požiadavkám. V jej útrobách sa totiž počíta so zástavbou plne elektrického pohonu.
Mohlo by vás zaujať:
Renault Le Corbusier. Odkaz architektúry na štyroch kolesách
Napriek problémom športiak Renault Alpine príde čoskoro na trh
Renault Clio: Món chéri do Paríža!