Automobilky musia dokázať pohotovo reagovať nielen na momentálne výrazný prepad predaja, ale aj na čoraz prísnejší legislatívny tlak spojený so znižovaním emisií. Vývoj nových technológií stojí vždy obrovské množstvo finančných prostriedkov. Na konci dňa sa môže pokojne stať, že v princípe identický „zlepšovák“ vznikal v rovnakom čase na opačných kútoch našej planéty
Za všetkým hľadaj peniaze
Ako typický príklad automobilovej globalizácie poslúži taliansky FIAT. Jedna z najstarších svetových automobiliek mala vo svojej domovine dominantné postavenie prakticky už od svojho vzniku. Postupný sled časových udalostí, spojený ekonomickými výkyvmi, začal oddeľovať zrno od pliev. Menšie a v princípe bezvýznamné automobily postupne zanikli a tie „šťastnejšie“ sa pod tlakom okolností začali postupne spájať do väčších celkov. Pod ochranné krídla v talianskej automobilovej jednotke, ktorou je automobilka FIAT, sa vďaka vyššie spomenutým faktorom postupne dostali aj ostatní domáci výrobcovia, ako je Abarth, Alfa Romeo, Ferrari, Lancia alebo Maserati. Pod centrálnym riadením sa každá značka snažila nájsť svoje miesto. Ani národná korporácia nemusí byť automatickou zárukou úspechu. A to je prípad dnes už formálne neexistujúcej spoločnosti FIAT S.p.A. Hospodárska kríza z roku 2008 výrazne a v základoch otriasla aj automobilovým segmentom. Mnohým značkám, ale aj automobilovým koncernom hrozil v tých časoch dokonca reálny zánik. Riešením bolo opäť vzájomné spájanie sa.
Hviezda menom Sergio Marchionne
Medzi top manažérov talianskeho gigantu sa v tých časoch radil milovaný a zároveň aj nenávidený Sergio Marchionne. Práve on je považovaný za otca taliansko-amerického automobilového partnerstva. Aj keď ani samotný FIAT neprežil krízové časy práve v oslnivej forme, tak za veľkou mlákou hrozil reálny zánik tretiemu najväčšiemu americkému automobilovému výrobcovi, spoločnosti Chrysler Group. Taliani nezaváhali a americkému partnerovi podali pomocnú ruku, čím sa zrodil nadnárodný koncern FCA, teda Fiat Chrysler Automobiles. Vzájomné partnerstvo a zdieľanie technológií obom automobilkám nielenže uľahčilo vývoj, ale zároveň aj otvorilo nové trhové príležitosti. Nekompromisný vizionár Marchionne stál na čele vtedy nového koncernu. Namiesto pocitov a emócií sa vždy oveľa radšej riadil číslami a rečou účtových tabuliek. Práve pod jeho vedením sa najväčší klenot skupiny, v podobe značky Ferrari, formálne oddelil od koncernu FCA. Charizmatický manažér zároveň veril potenciálu značky Jeep, do ktorej neváhal investovať. Zarytí srdciari mu zároveň nevedia odpustiť, že v rámci manažérskych rozhodnutí neváhal poslať na vedľajšiu koľaj legendárnu značku Lancia. Hlava skupiny FCA ale zároveň tušila, že ani taliansko- americké partnerstvo nebude do budúcnosti postačovať. Neformálne sa špekulovalo o tom, ako Sergio hľadá pre koncern FCA ďalšiu nevestu. Šumy okolo rokovania s kórejským gigantom Hyundai – Kia vystriedali seriózne jednania s francúzskou skupinou Renault, ktoré nakoniec stroskotali.
FCA + PSA = Stellantis
Vizionár sa nakoniec svojho veľkého sna v podobe ďalšieho strategického partnerstva nakoniec nedožil. Sergio Marchionne zomrel náhle v roku 2018. Po stroskotaní vyjednávaní o vzájomnej fúzii so skupinou Renault sa rozbehli rokovania s ďalším francúzskym partnerom v podobe skupiny PSA. Tá v rámci svojej vlastnej expanzie dokonca odkúpila od amerického koncernu General Motors „problematickú“ nemeckú značku Opel. Aj vďaka zdieľaniu techniky a technológii ju dokázala expresne rýchlo naštartovať, čo sa GM mnoho rokov predtým vôbec nedarilo. Prvé šumy o vzájomnom spojení koncernov FCA a PSA prenikli na verejnosť už v roku 2019. Zaujímavosťou je, že reálnou prekážkou fúzie bol aj značný byrokratický aparát. Európska komisia sa napríklad obávala toho, že nový subjekt získa na väčšine územia EÚ monopolné postavenie v segmente malých dodávok! Plánované partnerstvo sa nakoniec podarilo dotiahnuť do zdarného konca po približne dvoch rokoch príprav. V januári 2021 bol oficiálne ohlásený vznik nového koncernu Stellantis.
Štvrtý najväčší automobilový koncern
Hodnota vzájomnej fúzie koncernov FCA a PSA sa odhaduje až na astronomických 52 miliárd amerických dolárov. Nový automobilový gigant sa automaticky posunul na pozíciu štvrtého najväčšieho výrobcu automobilov našej planéty. Za väčších hráčov sa považuje už len koncern Volkswagen, taktiež Toyota a aliancia Renault – Nissan – Mitsubishi. V roku 2019, ktorý ešte nebol poznačený koronakrízou, predali koncerny FCA a PSA spolu až 8,7 milióna nových automobilov. Ambiciózna vízia pod hlavičkou značky Stellantis počíta aj vzhľadom na aktuálne časy s plánovaným odbytom na úrovni cca 8,1 milióna nových automobilov za rok 2021.
Nový koncern Stellantis má svoje hlavné sídlo v Holandsku. Jeho jednotlivé výrobné závody sa nachádzajú až v 30 krajinách sveta. Stellantis zároveň zamestnáva globálne približne 400-tisíc ľudí a nové automobily z tohto konglomerátu sa predávajú až v 130 krajinách sveta.
Stellantis tvorí 14 samostatných značiek
Za najväčšiu výzvu nového automobilové gigantu možno považovať vzájomné súžitie a zároveň aj odlíšenie pestrej skladby spravovaných automobilových značiek. Na čele 11-člennej správnej rady koncernu stojí John Elkann, teda bývalá hlava koncernu FCA, ktorý nahradil práve Sergia Marchionneho. Viac operatívy bude mať v rukách nový šéf, resp. CEO koncernu, Carlos Tavarez. Ten viedol doteraz úspešne francúzsku skupinu PSA. Americkú divíziu skupiny povedie Mike Manley z FCA. Ambiciózne je, že Stellantis už viackrát garantoval, že sa nateraz nechystá rušiť žiadny výrobný závod a ani žiadnu so svojich značiek. Mimoriadne zaujímavo pôsobí v tomto kontexte aj zverejnená stratégia, ktorá nahrubo prezentuje budúce zameranie jednotlivých výrobcov.
Klasický mainstream: Citroën a FIAT
Pozíciu tzv. mainstream výrobcov s výhodným pomerom medzi cenou a následne získanou hodnotou majú v novom koncerne zastávať značky Citroën a FIAT. Práve Taliani majú vďaka technike PSA unikátnu šancu obnoviť zašlú slávu, napr. v podobe zástupcu medzi malými kompaktmi. Na novú generáciu modelu FIAT Punto pritom márne čakáme už niekoľko rokov. V spojitosti so značkou FIAT treba dodať, že dvorný úpravca Abarht bude aj naďalej športovým ekvivalentom modelov FIAT.
Vyšší mainstream: Peugeot a Opel (Vauxhall)
Viac luxusu s akceptovateľnou cenovkou by mali zastrešiť značky Peugeot a Opel. Obaja výrobcovia sa rovnako profilovali aj v nedávnej minulosti, teda ešte pod hlavičkou PSA. Odlišnosť spočívala v tom, že kým Peugeot sa nebojí experimentovania, tak Opel má v hľadáčiku predovšetkým konzervatívnejšie orientovanú klientelu. Bez zmien zostane nateraz fungovať aj anglická značka Vauxhall, ktorá na domácich Britských ostrovoch tradične ponúka rebrand modelov Opel.
Prémiové značky: DS, Alfa Romeo a Lancia
Práve prémiový segment predstavuje pre Stellantis pomerne veľký potenciál. Aj preto budú v tomto priestore pôsobiť až tri vyššie spomenuté značky, ktoré už stihli odštartovať intenzívnu spoluprácu. Predovšetkým Alfa Romeo má v automobilom svete stále mimoriadny cveng. I keď sa jej plánovaný návrat na výslnie zatiaľ nekonal, tak má určite obrovský potenciál. Spolupráca so stále veľmi mladou značkou DS sa môže podpísať pod novú generáciu kompaktu Giulietta ako rozšírenie variácií pripravovaného malého SUV Tonale. Naopak, DS si môže partnerstvom výrazne polepšiť v kategórii prémiových modelov z vyšších segmentov. Ikonická Lancia, ktorá má v súčasnosti v ponuke len jediný modelo, nemá v tejto spoločnosti čo stratiť. Stellantis jej však môže prinavrátiť zašlú slávu.
Luxusná značka: Maserati
Trojzubec sa podľa očakávania ocitol na úplnom hierarchickom vrchole koncernu Stellantis. Okrem nedávno predstaveného superšportu MC20 má aj Maserati už onedlho predstaviť novinku v podobe menšieho SUV modelu.
Americké značky: Jeep, Chrysler, Dodge, RAM
Americké značky si v koncerne Stellantis budú pravdepodobne aj naďalej žiť svojím vlastným životom. Globálnym lídrom celej skupiny je Jeep. Naopak, ostatní zástupcovia na čele s Chryslerom a Dodge sa s najväčšou pravdepodobnosťou budú aj naďalej sústrediť a špecializovať na domáci trh. Otázne zostáva, čo bude s ďalším pôsobením európskych značiek v USA. Ambíciu návratu do Ameriky mal prednedávnom aj Peugeot. A práve Stellantis predstavuje v tomto smere veľkú príležitosť.
Črtajúce sa hrozby a príležitosti
Ak sa na vyššie vyprofilované spojenectvá pozrieme optikou automobilového fanúšika, tak predovšetkým pri cenovo orientovaných značkách predstavuje vzájomné zdieľanie technológií celkom iste veľký potenciál. Stellantis musí byť veľmi opatrný a obozretný pri ikonických značkách, ako je Alfa Romeo alebo Maserati. Obrovskú príležitosť prináša nové spojenectvo aj v pozícii jednoduchšieho prieniku na nové trhy. Stellantis je okrem Európy už teraz mimoriadne silný aj v Severnej a Južnej Amerike. Nateraz skrytý potenciál predstavuje určite Ázia na čele s čínskym trhom. Tu samostatné FCA a ani PSA rozhodne nepatrili medzi najsilnejších hráčov. Za najväčšiu spoločnú výzvu všetkých vyššie spomenutých automobilových značiek ale v súčasnosti patrí všadeprítomná elektrifikácia.
Mohlo by vás zaujať:
Čaro starých áut: Maserati Bora
Automobil, ktorý mobilizoval Taliansko: FIAT 500
Kultové auto: Francúzska bohyňa Citroën DS