Gróf Kolowrat-Krakovský stál za vznikom unikátnej prestavby pôvodného modelu Laurin & Klement RK, ktorý dnes patrí k najcennejším exponátom Národného technického múzea v Prahe. Spoločnosť Laurin & Klement získala predvojnový športový phaeton prevzatím libereckej automobilky RAF(Reichenberger Automobil Fabrik) a neskôr ho osadila novým výkonnejším motorom s objemom 4,7 l. Automobilka z Mladej Boleslavi tak stála za druhým, pretekárskym životom vozidla, ktoré dosiahlo početné úspechy na prvých športových podnikoch v novovzniknutom Československu.
V roku 1913 bol postavený aj športový phaeton pre grófa Kolowrata. Vozidlo s hmotnosťou 1400 kg bolo poháňané štvorvalcom s objemom 4712 cm3, so šupátkovým rozvodom a výkonom 50 koní (36,8 kW). Lamelová spojka prenášala jeho krútiaci moment na štvorrýchlostnú prevodovku so štvrtým stupňom v priamom zábere. Vozidlo bolo odpružené pozdĺžnymi poloeliptickými perami. Malo riadenie so skrutkou a maticou, dve nožné brzdy na prevody (jednu pred prevodovkou, druhú za prevodovkou) a ručnú čeľusťovú brzdu na zadné kolesá. Alexander Kolowrat sa s vozidlom nielen úspešne zúčastnil Alpskej jazdy v rokoch 1913 a 1914, ale používal ho aj pre osobnú prepravu. Počas prvej svetovej vojny dal auto do armádnych služieb a v roku 1916 už mal najazdených úžasných 70 000 km bez väčšej poruchy.
To je ale iba jedna časť histórie pozoruhodného automobilu. Aj v tej druhej zohral zásadnú úlohu gróf Kolowrat, ktorý zostával aj po vojne akcionárom a priaznivcom mladoboleslavskej značky. Nebolo pre neho preto ťažké iniciovať továrenskú prestavbu svojho osemročného vozidla v podobe inštalácie nového pretekárskeho štvorvalcového motora s ventilovým rozvodom OHV, ktorý okrem nemalého objemu 4713 cm3 a výkonom 75 koní (55 kW) zaujal napríklad tiež zdvojeným magnetoelektrickým zapaľovaním. Vozidlo dostalo nové označenie RK/ M.
Kým štandardný model RK dosahoval maximálnu rýchlosť 90 – 100 km/h, “Kolowratova” verzia OHV zvládala až 125 km/h. Nemožno sa čudovať, že inovované vozidlo žalo v prvej polovici 20. rokov s Františkom Svobodom za volantom početné úspechy na domácich pretekárskych tratiach. Okrem víťazstva v Medzinárodnej súťaži spoľahlivosti Československom 1921 a Medzinárodných automobilových pretekoch kúpeľných miest 1922 zaznamenal úspechy napríklad aj v pretekoch do kopca. Na Zbraslav – Jíloviště 1922 sa Sloboda umiestnil tretí a v pretekoch Schöber zvíťazil v triede do 5300 cm3.
Hoci Kolowratovo vozidlo prešlo v nasledujúcich dekádach čiastkovými opravami a úpravami, dočkalo sa nového tisícročia ako jeden z najatraktívnejších exponátov Národného technického múzea v Prahe. Jeho impozantné rozmery spolu s atraktívnym dizajnom, vzrušujúcou patinou a zaujímavou históriou mu v roku 2015 vyniesli zaslúžené víťazstvo v jednej z hlavných kategórií súťaže elegancie historických vozidiel na zámku Loučeň.
Určite vás zaujme:
Príbehy menej známych modelov: Agromobil
Príbehy menej známych modelov: Trojkolky Laurin & Klement LW