Taliansko dnes už ale naberá druhý dych a toto identické konštatovanie platí aj pre jeden z hlavných symbolov tejto krajiny, teda značku Ferrari. Maranello plánovalo na rok 2020 mohutnú modelovú ofenzívu a nový model Portofino M je prvé Ferrari predstavené po korone.
Úvodná polemika spojená s koronakrízou nie je pri tematike nášho posledného tohtoročného auta snov vôbec náhodná. Reštrikciami spojenými s pandémiou je mimoriadne zasiahnutý aj automobilový priemysel, čo platí aj pre Ferrari. Scuderia zažíva v F1 aktuálne veľmi nevydarenú sezónu a okrem toho museli byť na niekoľko týždňov dokonca úplne zastavené aj výrobné linky pre „civilné modely“. Ferrari je zároveň aj nositeľom typickej talianskej nátury a nezlomnej hrdosti. Tifósi sa aj preto môžu postupne radovať zo zlepšujúcej sa formy tímu F1. Do bežných koľají sa i napriek neľahkej situácii postupne vrátil aj civilný program tejto automobilky. Samotné Portofino je krásna časť Talianska ležiaca na pobreží Ligúrskeho mora a zároveň je už niekoľko rokov vstupenkou do sveta Ferrari.
M ako „Modificata“
Okrem toho, že nové Portofino M je prvé Ferrari predstavené po korone, tak z historického hľadiska ide o vôbec prvé Ferrari, predstavené formou virtuálnej online prezentácie. Písmenko M v názve značí, že ide o modifikovanú, resp. zmodernizovanú verziu pôvodného modelu z roku 2017. A zmien sa tu reálne odohralo viac ako dosť. Po technickej stránke sa novinka do značnej miery inšpirovala elegantným a dizajnovo úchvatným „coupé“ Ferrari Roma. Aj napriek tomu je Portofino M stále samostatným a plne autentickým modelom. Spidera ponúka ešte lepšiu aerodynamiku. Po vizuálnej stránke ponúka novinka ešte viac dynamiky a optickej agresivity. Predný nárazník má po novom ešte výraznejšie chladiace otvory. Obdobne sa zmenil aj zadný nárazník, ktorý dostal výrazne prepracovaný difúzor. Mimochodom, novým dizajnom sa prezentujú disky kolies z ľahkých zliatin. V interiéri kladú Taliani ešte väčší dôraz na luxus a pohodlie. Nové predné sedačky ponúkajú predovšetkým pri jazde s otvorenou strechou pod rozpáleným slnkom užitočnú funkciu odvetrávania. Pri zimných výjazdoch k pobrežiu Ligúrskeho mora zas môže prísť veľmi vhod ofuk krčnej chrbtice prostredníctvom teplého vzduchu. Medzi prvkami v opcii sa vyskytla aj možnosť dovybavenia vozidla tretím displejom. Prostredníctvom neho môže spolujazdec detailne sledovať jazdné parametre, ale aj to, či to vodič s rýchlosťou predsa len príliš nepreháňa.
Spider meniaci sa na nekompromisné GT
Pravoverní zákazníci Ferrari ešte viac ako bohatšiu výbavu na palube ocenia vylepšené dynamické parametre. Srdcom modelu Portofino M ostáva aj naďalej špičkový prepĺňaný benzínový motor V8 s objemom 3,9 litra. Pohonná jednotka, ktorá si na svoje konto stihla pripísať hneď niekoľko ocenení Motor roka, dostala v prípade novinky o 20 koní vyšší výkon. Táto talianska beštia tak aktuálne disponuje výkonom 620 koní, resp. 760 Nm dostupnými pri 7500 otáčkach. Celková charakteristika vyladenia motora vo finále dôverne pripomína ikonické atmosférické motory s logom Ferrari. Samozrejmosťou je aj lepšia jazdná dynamika. Nový model zrýchli z 0 na 100 km za menej ako 3,5 sekundy a maximálka prekonáva hranicu 320 km/h. Volič jazdných režimov, známy ako Manettino, ponúka až päť nastavení. Medzi dvoma novými režimami jazdy sa nachádza aj mód Race, ktorý dovoľuje skúseným vodičom prechádzať cez zákruty prostredníctvom riadeného šmyku. Za najzásadnejšiu technologickú inováciu možno vo finále považovať úplne novú prevodovku. Pôvodnú skriňu so 7 stupňami nahradil nový a superrýchly dvojspojkový automat s možnosťou chirurgicky presného sekvenčného radenia ôsmich prevodov. Mimochodom, osmička v tomto prípade v neposlednom rade pomáha aj so znižovaním celkových nárokov na spotrebu paliva.
Ferrari a ekológia?
Žijeme v dobe, keď si ekologický faktor už nemôžu dovoliť ignorovať ani exkluzívni výrobcovia, ako je Ferrari. O niečo priaznivejšia spotreba paliva pri modeli Portofino M je v tomto prípade len pomyselnou čerešničkou na torte. Pohonná jednotka pracujúca v útrobách nového modelu plní emisnú normu Euro 6D, a to aj vďaka „obľúbenej“ funkcii štart/stop! Ferrari ale z hľadiska znižovania emisií zašlo ešte o niečo ďalej. Výfukový systém novinky je šokujúco doplnený aj o filter pevných častíc. Jeho aplikácia ale vo finále paradoxne priniesla aj pozitívny efekt. Model Portofino M ponúka vďaka kompletne modifikovanému výfukovému systému a inému vyladeniu tlmičov sýtejší a výraznejší zvukový prejav, v porovnaní s predchodcom.
FERRARI PORTOFINO M
Motor: zážihový 3,9 V8
Max. výkon: 456 kW (620 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,45 s
Max. rýchlosť: viac ako 320 km/h
Cena: od 206 000 EUR
Mohlo by vás zaujať:
Ferrari 488 GT Modificata: Limitka, na ktorej si chcete aspoň oči popásť
Ferrari SF90 Spider: Tisíc divokých koní pod rukami
Dolce Vita má podmanivé meno Ferrari Roma