V týchto dňoch sa teší obrovskej pozornosti predovšetkým prvé plne elektrické SUV Škoda Enyaq iV. Alternatívne formy pohonu má ale okrídlený šíp v ponuke aj v iných kategóriách. Plne elektrické „miniauto“ Citigo iV dopĺňa na opačnom konci modelového portfólia plug-in hybrid, Škoda Superb iV.
Viac ako len facelift
Označenie Superb používala Škoda po prvýkrát v rokoch 1934 – 1949 pri dobovom luxusnom modeli. Slávne meno sa druhýkrát vrátilo v roku 2001, pri označení prvej generácie novodobej vlajkovej lode. Z jej aktuálnej tretej generácie predstavenej v roku 2015 sa stal žiadaný predajný bestseller. To, ako veľmi je model Superb pre značku dôležitý, dokázal aj rozsiahly facelift z minulého roku. Okrem obligátnych zmien v podobe zahladenia vrások a novej výbavy na palube rozšírili modelové portfólio aj dve úplne nové verzie s prívlastkom Scout a iV. Model Superb iV predstavuje zároveň významný míľnik v histórii značky a ide o vôbec prvý plug-in hybrid s logom Škoda.
Značka prostredníctvom externe nabíjateľného hybridu reaguje na neustále narastajúce legislatívne nároky na produkciu emisií. Zároveň je sympatické, že z iV sa nestala len okrajová záležitosť pre fanatikov. Okrem racionálne nastavenej cenovke je výhodou, že plug-in hybrid je dostupný pri oboch karosárskych verziách a zároveň až v štyroch výbavách, od najdostupnejšej Ambition až po luxusnú L&K.
Nenápadné dizajnové zemny
Konzervatívnejšie orientovaná klientela ocení, že plug-in hybridná Škoda Superb iV nedáva navonok žiadnym spôsobom okázalo najavo, že v jej útrobách okrem konvenčnej motorizácie pracuje aj elektrická sústava. Dizajnové zmeny sú v porovnaní so štandardnými súrodencami vyslovene decentné. Medzi hlavných identifikátorov ekologicky orientovanej novinky sa preto navonok radia zelené tabuľky s evidenčným číslom. Najzásadnejšiu vizuálnu zmenu v porovnaní s konvenčnými motorizáciami predstavuje upravená maska chladiča. Jej rebrovanie je len opticky naznačené a v tomto priestore je zamaskovaný aj nabíjací konektor. Vizuálnou dominantou ostávajú aj v tomto prípade svetlomety, ktoré pri testovanom exemplári disponovali špičkovou Matrix LED funkciou. Hlavným identifikátorom pohonu v útrobách sa vo finále stáva štítok iV na dverách kufra. Identické označenie dostanú všetky modely Škoda s elektrifikovanou formou pohonu.
Hlavné prednosti zostali zachované aj v interiéri
Podobný trend ako pri exteriéri si Superb iV zachoval aj v kabíne, resp. v rámci pracoviska vodiča. Pri letmom pohľade si logicky dané špecifické rozdiely dokonca nemusí všimnúť úplne každý. Za doménu špičkovej verzie L&K možno pokladať nielen bezchybnú úroveň dielenského spracovania, ale aj voľbu použitých materiálov. Celkový vek modelu v sebe už tak trochu odrážajú niektoré detaily. Aj keď je nová Octavia v rámci hierarchického postavenia o stupienok nižšie, je predsa len koncepčne mladšia. V porovnaní s testovaným modelom Superb aj preto dokáže ponúknuť napríklad modernejšie stvárnenie volantu, voliča automatickej prevodovky či modulu svetlometov. Najdôležitejšie hi-tech inovácie po facelifte ale ponúka aj model Škoda Superb. Digitálny prístrojový panel je dobre známy už aj z iných modelov značky. Najzásadnejšou zmenou v rámci testovaného plug-in hybridu predstavuje autentické stvárnenie otáčkomera.
Ľavá polovica slúži na vyobrazovanie stavu pri jazde na elektrickú energiu. Aj stupnica v tejto časti, ktorá pri konvenčnom pohone vyobrazuje teplotu chladiacej kvapaliny, pri modeli iV zobrazuje aktuálny stav kapacity akumulátora. Prvotriednym grafickým stvárnením sa podľa očakávania môže pochváliť aj palubný infotainment. Okrem množstva nastavení a zaujímavých funkcií, vrátane širokého spektra online možností, aj v tomto prostredí pribudlo hneď niekoľko módov slúžiacich na monitorovanie hybridného pohonu. Okrem monitorovania spotrieb a dojazdov oboch pohonov si na tomto mieste môže vodič podľa potreby prispôsobiť aj jazdný režim. V štandarde preferuje Superb iV hybridný mód s dominantnou preferenciou jazdy na elektrinu. Prostredníctvom displeja je ale možné nastaviť „natvrdo“ aj jazdu len na elektrinu, resp. hybridný mód, ktorý uschová energiu v batérii na neskôr. Ovládanie pohonu sa dá nastaviť aj prostredníctvom samostatného tlačidla „e mode“ na stredovej konzole. Klasické jazdné módy dopĺňa samostatné tlačidlo Sport. Po jeho aktivovaní sú v maximálnej permanencii oba režimy pohonu, a tak ide o plný výkon pohonnej sústavy.
Obrovskou konkurenčnou prednosťou sú aj v prípade testovaného modelu Superb iV priestorové pomery v kabíne. Priam kráľovský priestor pre zadných pasažierov patrí aj v tomto prípade k hlavným konkurenčným výhodám modelu Škoda Superb. Testovaná výbava L&K je zároveň zárukou adekvátneho cestovného komfortu v druhom rade. Implementácia plug-in hybridného pohonu a akumulátorov si na rozdiel od priestoru pre posádku vyžiadala určitú daň pri batožinovom priestore. Kufor modelu Superb iV pojme v základom usporiadaní 485 litrov. To je o rovných 140 litrov menej ako ponúka „bežný“ Superb.
Automobil mnohých tvárí
Mimoriadne komfortným vyladením podvozka pripomína Superb iV ostatných členov rodiny. Adaptívny podvozok je tu dostupný už v základe. Plug-in hybridnej verzii vlajkovej lode značky Škoda ale ani v športovom režime príliš nevonia dynamická jazda na horskom priechode a na okresnej ceste plnej zákrut. Práve v zákrutách je najviac citeľná vyššia pohotovostná hmotnosť. Batérie, resp. hybridný systém sa podpísali pod prírastok hmotnosti približne na úrovni 135 kg. Kilá navyše cítiť aj pri brzdení. Na prácu s brzdovým pedálom si je aj vďaka rekuperácii potrebné určitý čas zvykať. Pri nabitej batérii sa spaľovací motor dostáva k slovu prakticky len pri razantnom zošliapnutí pedála akcelerátora. V rámci nastavení sa dá vybrať len elektrický mód, kedy dokáže Superb iV uháňať určitý čas len na elektrinu aj diaľničným tempom! Maximálny výkon 215 koní je k dispozícii v režime Sport, kedy vie riadiaca jednotka naplno využiť potenciál oboch pohonov. Dojazd čisto na elektrinu pri plne nabitej batérii predstavuje podľa výrobcu hodnotu 45 – 62 kilometrov. Spodná hranica je v závislosti od aktuálnych podmienok v praxi dosiahnuteľná aj pri menej šetrnom spôsobe jazdy. Pri predvídavej jazde nie je veľmi ťažké elektrický dojazd posunúť na úroveň cca 50 km, čo sa potvrdilo aj v našom teste.
Predovšetkým v meste si dokáže určitú porciu elektriny Superb iV opätovne vyrobiť aj prostredníctvom rekuperácie. Li-on batériu s kapacitou 13 kWh je logicky možné nabiť na plnú kapacitu z externého zdroja. Pri nabíjacom výkone 3,6 kW/h trvá tento proces z klasickej domácej 230 V siete cca 5 hodín. O približne hodinu rýchlejšie riešenie predstavuje koncovka zapojená do elektrickej siete s napätím 400 V. Superb iV ale nepodporuje funkciu tzv. rýchlonabíjania. Po vybití akumulátora plug-in hybrid s logom Škoda „prepne“ do módu klasického hybridu. A aká je v praxi reálna spotreba modelu Škoda Superb iV? Na túto otázku sa prekvapivo nedá s určitosťou odpovedať a výsledná spotreba sa môže pohybovať vo veľmi širokom rozmedzí. Na krátke vzdialenosti cca 40 – 50 km je v rámci pravidelného dobíjania reálne možné dochádzať prakticky s nulovou spotrebou benzínu! Výrobcom udávaná zázračná hodnota 1,0 – 1,9 l/100 km vychádza z jazdy na prvých 100 km vo východiskovom hybridnom režime a pri plne nabitej batérii. V teste sa táto modelová situácia ustálila na veľmi peknom priemere: cca 3 l/100 km. Opačný extrém pri spotrebe predstavuje dynamické využívanie alebo absolvovanie dlhých trás po diaľnici so spotrebou cca 7 l/100 km. Nová Škoda Superb iV predstavuje zmysluplné rozšírenie modelového radu. V praxi ide o zaujímavú a úspornú alternatívu pre všetkých tých, ktorí ju budú používať na každodennej báze predovšetkým na krátke až stredné vzdialenosti. Nevyhnutnou samozrejmosťou vlastníctva tohto typu vozidla je ale zázemie s prístupom k elektrickej energii.
ŠKODA SUPERB iV
Motor: zážihový + elektrický
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 160/215
Krútiaci moment Nm: 400
Maximálna rýchlosť km/h: 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Elektrický dojazd: 45 – 62 km
Kombinovaná spotreba: 1,0 – 1,9 l/100km (pri plne nabitej batérii)
Cena modelu od: 34 640 € s DPH
Mohlo by vás zaujať:
To je ona! Nová OCTAVIA štvrtej generácie
Príbehy menej známych modelov: Agromobil
Príbehy menej známych modelov: Trojkolky Laurin & Klement LW