Keď sa konečne rozbehla, nestačili sa čudovať. Pádov a zranení bolo toľko, že pripomínali nočnú moru. Niektorí hneď na začiatku sezóny prišli pre zranenie o celý súťažný ročník, iným išlo dokonca o život. Nečudo, že sa jazdci okamžite začali búriť. „Chcete nás zabiť? Takto to ďalej nemôže ísť. Chceme pretekať, nie vyhýbať sa výmoľom či iným prekážkam na ceste. Už nás nebaví počúvať vaše falošné výhovorky, keď k niečomu dôjde,“ zúril Juhoafričan Daryl Impey zo stajne Mitchelton-Scott.
Zrážka so šoférkou
Pravdou je, že za niektoré pády si mohli cyklisti sami. V snahe uspieť za každú cenu sa nedokázali ovládať a ohrozili tak jazdcov súpera. Zle sa však uviedli aj niektorí organizátori. Za nehodu Nemca Maximiliana Schachmanna (stajňového kolegu nášho Petra Sagana), ktorý si počas nej zlomil kľúčnu kosť, mohla miestna šoférka. Tá so svojím vozidlom vošla na trať a nikto z organizátorov jej v tom nezabránil. „Nevedela som, že sú tu preteky,“ citoval šoférkine slová denník La Gazzetta dello Sport. Pokute 120 eur a odobratiu dvoch bodov z vodičského preukazu sa však nevyhla.
Počas jednej z etáp pretekov na juhovýchode Francúzska Criterium du Dauphine zasa poslala na asfalt až troch jazdcov (Primoža Rogliča, Stevena Kruijswijka aj Emanuela Buchmanna) rozbitá cesta z Col de Plain Bois. Jazdec stajne Deceunnick- Quick-Step Florian Sénéchal okamžite udelil organizátorom pomyselnú červenú kartu. „Tých pascí na trati je príliš veľa. Na takom nebezpečnom podklade máme šprintovať a súperiť? Keď sa niečo stane, tak organizátori vždy zareagujú. No nemohli by reagovať dopredu a zabezpečiť nám bezpečnú trať?“ zúril 27-ročný francúzsky cyklista. Nešetril ich ani Holanďan Tom Dumoulin z tímu Jumbo- Visma: „To je škandál. Ako mohli vôbec takúto cestu zaradiť do programu? Na takej sa nedá jazdiť!“
Na hromadný pád doplatil aj dovtedy vedúci pretekár celkového poradia – Slovinec Primož Roglič. Na piatu etapu už vlaňajší šampión z Vuelty (Okolo Španielska) nenastúpil. „Boli tam jamy a štrk. Ľudia, ktorí určovali trasu, sa ani na sekundu nezamysleli nad bezpečnosťou jazdcov,“ hneval sa na sociálnych sieťach Nemec Tony Martin. Na toľkú kritiku zareagovala aj Medzinárodná cyklistická únia (UCI). Oznámila, že sa incidentom bude zaoberať a avizovala možné sankcie pre usporiadateľov.
Jakobsen bojoval o život
Najstrašidelnejší pád má toto leto za sebou 23-ročný Holanďan Fabio Jakobsen na 77. ročníku pretekov Okolo Poľska. Niektoré médiá ho označili za najhorší v dejinách cyklistiky. Len málo chýbalo, aby šprintér tímu Deceuninck Quick- Step neskončil pri dojazde prvej etapy v Katoviciach tak, ako vlani mladík Bjorg Lambrecht. Ten na pretekoch zahynul.
Jakobsena v takmer 80-kilometrovej rýchlosti – k akej sa šprintéri blížia pri hromadnom špurte – vytlačil do bariér tesne pred cieľovou páskou jeden zo súperov Dylan Groenewegen. Fabio skončil na zemi v kaluži krvi s ťažkým otrasom mozgu. S vybitými zubami a zlomenou čeľusťou ho odviezli do neďalekej nemocnice v Sosnowci „Operovali ma päť hodín a tým mi dali šancu žiť. Ďakujem lekárom a sestričkám, že mi zachránili život,“ odkázal im cez médiá Jakobsen. Po týždni v Sosnowci ho previezli do nemocnice v Holandsku, kde sa pripravoval na operáciu tváre. Nie je vylúčené, že mu na ťažký pád zostane do konca života „spomienka“.
Vinník nehody si so slzami v očiach v emotívnom videu pre holandskú televíziu NOS chybu priznal. „Je mi to veľmi ľúto. Viem, mal som si držať dráhu. Nezostáva mi nič iné, len dúfať, že Fabio bude v poriadku,“ sypal si popol na hlavu Groenewegen, mimochodom Jakobsenov krajan. „Všetko sa zbehlo tak rýchlo. V šprinte však nemyslíte na nič iné, len byť v cieli prvý,“ vravel zronený pretekár tímu Jumbo Visma. Za nehodu ho z pretekov diskvalifikoval vlastný tím, Medzinárodná cyklistická únia zvažovala aj ďalší trest, ktorý však ešte nebol známy. Jakobsen sa to však snažil brať športovo. Písal si s 20-ročným belgickým mladíkom Remcom Evenepoelom, ktorý pri zjazde na pretekoch Okolo Lombardska nabúral do múrika na kraji cesty a hrôzostrašným spôsobom spadol z mosta. Aj on skončil v nemocnici – v belgickom Herentalse – so zlomenou panvou a pomliaždenými pľúcami. „Robím, čo sa dá. Ako ty, kamoš,“ napísal Evenepoel Jakobsenovi, keď sa v nemocnici učil chodiť s barlami. „Bojuj. Som hrdý na tvoje prvé kroky,“ odpísal Jakobsen svojmu stajňovému kolegovi z tímu Deceuninck – Quick-Step.
Evenepoel vie, že sezóna sa pre neho skončila skôr, ako sa poriadne začala, no neklesá na duchu. „O rok sa vrátim. A ešte silnejší,“ sľubuje mladý Belgičan. Aj jeho pádu vraj pomohol zlý stav vozovky pri zjazde. Preto skúsený 36-ročný írsky jazdec Nicolas Roche žiada od zodpovedných väčšiu ochranu. „Ten zjazd bol hanbou. Bol to úplne zbytočný risk pre náš už aj tak dosť nebezpečný šport. Zamyslite sa nad tým, aby sme na najbližších veľkých pretekoch nemuseli ničomu podobnému čeliť,“ odkázal zástupcom asociácie jazdcov v UCI.
Tour s novými pravidlami
V týchto dňoch by mala byť v plnom prúde aj dlhoočakávaná Tour de France. Pôvodný štart naplánovaný na 27. júna pre koronavírus odložili, Francúzi mali v tých dňoch vyše dvetisíc prípadov denne. Odložená Tour sa mala začať 29. augusta v Nice, do parížskeho cieľa by mali pretekári dôjsť po 21 etapách a 3470 kilometroch 20. septembra.
Organizátori prijali pred štartom nové pravidlá. Každý tím, v ktorého radoch sa objavia dva prípady nakazenia, z pretekov vylúčia. Neplatí to len pre jazdcov, ale pre všetkých členov realizačného tímu. Mimochodom, z bezpečnostných dôvodov nebudú prítomné dve hostesky, ktoré bozkávali víťazných jazdcov a držiteľom špeciálnych dresov na pódiu odovzdávali ceny. „Zostane len jedna žena a jeden muž,“ uviedol riaditeľ Tour Christian Prudhomme. Pre nášho Petra Sagana vo farbách tímu Bora Hansgrohe to je ďalšia šanca pripojiť k rekordným siedmim zeleným dresom z rokov 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 a 2019 pre najaktívnejšieho pretekára ďalší. Po odstúpení Brita Marka Cavendisha má o rivala menej, no možno mu vyrástol ďalší nečakaný súper. Dvadsaťšesťročný Belgičan Wout van Aert z tímu Jumbo-Visma v aktuálnej sezóne jazdí vo veľkom štýle. Už stihol vyhrať slávne preteky Miláno – San Remo aj Strade Bianche v toskánskej Siene.
Pre Sagana, ktorému sa v lete 2021 končí zmluva s Bora-Hansgrohe, je to však len jeden z veľkých vrcholov tohto roku. Premiérovo sa predstaví aj na Giro d’Italia. Známe preteky Okolo Talianska mali byť už v máji, no preložili ich na október (9. – 31. 10.). Zvládnuť dva náročné preteky po sebe bude veľká drina, no Sagan sa chce oboch zúčastniť i napriek termínovej kolízii a dodržať sľub, že Giro absolvuje. Prvenstvo na Tour obhajuje Kolumbijčan Egan Bernal z tímu Ineos, no tím má v pláne pomáhať dostať sa nahor aj jeho stajňovému kolegovi Richardovi Carapazovi.
Priaznivci cyklistiky sa majú na čo tešiť. Verme, že súboje ovplyvní koronavírus čo najmenej a aj na bezpečnosť sa bude dbať viac než uplynulý mesiac.
Mohlo by vás zaujať:
Staňte sa nachvíľu profi cyklistom aj od monitora
Kvôli nej by ste prebicyklovali celý svet
Prečo bicyklovať? Dôvodov je toľko, že ostanete prekvapený