Priamym predchodcom B-29 bol bombardér B-17 Flying Fortress. Ten už nevyhovoval požiadavkám generálneho štábu amerického letectva, ktorý koncom roka 1939 zadal svoje požiadavky – schopnosť dopraviť 10000 kg púm na vzdialenosť 4000 km, dosiahnuť rýchlosť 640 km/h s doletom 8600 km. Súťaž vyhral Boeing s projektom XB-29, ktorý v roku 1940 dostal kontrakt na výrobu troch prototypov. Vo svojej dobe to bola jedna z najpokročilejších konštrukcií. V B-29 sa objavilo mnoho noviniek ako pretlaková kabína, zaťahovací podvozok, centrálny protipožiarny systém a diaľkovo ovládané strelecké veže, ktoré z neho vďaka veľkému doletu, dostupu a nosnosti bômb robili nesmierne výkonnú zbraň.
Koncom 2. svetovej vojny to boli práve stroje Superfortress, ktoré zvrhli atómové bomby na japonské mestá Hirošimu a Nagasaki. Fanúšikovia letectva si možno spomenú, že podobnú lietajúci pevnosť mali aj v Sovietskom zväze. Áno, lietala pod názvom Tu-4, ale bola to v podstate nelicencovaná kópia amerických B-29, ktoré tu museli núdzovo pristáť.
Boeing B-29 Superfortress
Posádka: 10
Rozmery: dĺžka: 30,18 m, výška 9,02m, rozpätie krídel 43,05 m
Vzletová hmotnosť: 56 246 kg
Pohon: 4x hviezdicový motor Wright R-3350-23, každý s výkonom 1640 kW
Prvý let: 21.9. 1942
Zavedený do služby: 8.5. 1944
Vyradený zo služby: 21.6. 1960
Rýchlosť: maximálna – 576 km/h, cestovná rýchlosť – 370 km/h
Dostup: 9 710 m
Dolet: bežný 5230 km, maximálny dolet 9 382 km s prídavnými nádržami
Výzbroj:
12x guľomet M2 Browning kalibru 12,7
1x kanón Hispano-Suiza HS.404 kalibru 20 mm
9072 kg bômb v dvoch trupových bombovniciach
Vyrobených: 3970 kusov
Mohlo by vás zaujať:
Zbrane 2. svetovej vojny: Messerschmitt Bf 109
Zbrane 2. svetovej vojny: P-51 Mustang
Operácia Meetinghouse: Deň, na ktorý Tokio nezabudne