Prioritne na športové a zároveň aj mimoriadne luxusné modely sa dnes už viac ako 110-ročná manufaktúra sústredila od počiatkov svojej existencie, v ére výnimočného vizionára Ettoreho. Moderná história tohto výrobcu je spätá s patronátom koncernu Volkswagen, kedy sa Bugatti sústredí na extrémne výkonné a zároveň unikátne superšporty.
Novodobá história značky Bugatti sa začala písať modelom Veyron. Tento model svojím príchodom doslova zbúral dobovú scénu superšportov. So všemožným prívlastkom s predponou „naj“ vyzdvihneme v tomto prípade honor najrýchlejšieho sériového vyrábaného automobilu našej planéty. Obrovský rešpekt v tomto smere vzbudzuje aj neuveriteľný 16-valcový benzínový 8-liter s výkonom až 1001 koní. Avšak v Bugatti vedeli, že z úspechu modelu Veyron sa nedá žiť večne.
Pocta pre slávneho Louisa Chirona
Novodobé vedenie Bugatti si ctí bohatú históriu aj prostredníctvom názvu nových modelov. Spomenutý Veyron nesie meno po istom Pierrovi, ktorý s Bugatti v roku 1939 vyhral slávnu 24-odinovku v Le Mans. Nástupca Chiron pripomína ďalšie pretekárske eso, slávneho Monačana, ktorý okrem úspechov s modelmi Bugatti stihol absolvovať aj niekoľko pretekov v počiatkoch F1.
Útroby modelu Chiron ukrývajú šialený výkon
Bugatti po technickej stránke zostalo aj v tomto prípade verné 8-litrovému benzínovému W16-valcu, ktoré je dopované štyrmi turbodúchadlami. Maximálny výkon v tomto prípade vzrástol až na neuveriteľných 1500 koní, resp. 1600 Nm! Už samostatne exkluzívny model Bugatti Chiron postupne dopĺňajú aj jeho špeciálne a limitované edície Super Sport 300+, Centodieci alebo La Voiture Noire. Najnovším prírastkom v rodine Chiron je opäť unikátny model s označením Pur Sport.
Odladený špeciálne do zákrut
Nadšencov možno „sklame“, že nový Chiron Pur Sport ponúka z hľadiská výkonu identických 1500 koní, akými disponuje aj bežná verzia. Novinka ale nie je prioritne o maximálnej rýchlosti v priamke! Už samotný názov avizuje, že na svoje si v tomto prípade prídu skôr nefalšovaní automobiloví puristi. Tí, ktorí milujú technickú jazdu na okruhu alebo na inej trati plnej zákrut. Pur Sport musí v tomto smere uspokojiť aj tých najnáročnejších. Otázne sa však je, koľko majiteľov túto beštiu bude aj reálne využívať na trati pri ostrej jazde. Základným predpokladom úspechu je v tomto prípade nižšia hmotnosť. Pod úbytok cca 50 kg sa podpísali napríklad horčíkové disky kolies alebo odstránenie prepychu v podobe hydraulického mechanizmu, ktorý pri iných verziách ovláda výsuvné zadné krídlo. Mimochodom, na dizajnovo exkluzívne disky kolies s 20-palcovým priemerom vpredu a až 21-palcovým profilom vzad, Bugatti obúva špeciálne „upečené“ plášte Michelin Bugatti Sport Cup. Tvorcovia beštiálnej novinky sa okrem toho výrazne pohrali aj s aerodynamikou a celkovou priľnavosťou. Tuhšie pruženie oproti štandardnému modelu stuhlo o citeľných 33 % vpredu a až o 65 % vzadu. Tento rozdiel posádka najviac precíti na vozovkách, ktoré svojou kvalitou pripomínajú slovenský štandard.
Ľahko identifikovateľný už na prvý pohľad
Vizuálne zmeny okrem ešte viac zníženého podvozku predstavujú aj prepracované nasávacie otvory slúžiace na prívod vzduchu a ochladzovanie dôležitých komponentov. O niečo väčšia je pri Pur Sport aj ikonická podkova alias maska chladiča. Agresívny predný splitter pôsobí v porovnaní s novým zadným krídlom takmer neviditeľne. Práve masívny zadný spojler s rozpätím 1,9 metra patrí k hlavným poznávacím znakom novinky s logom Bugatti. Jasným vizuálnym identifikátorom je tiež špeciálne dvojfarebné lakovanie.
Priostrená technika = ešte väčší zážitok
Aj keď sa v prípade Bugatti Chiron Pur Sport celkový výkon silene nenavyšoval, technické inovácie neobišli ďalší dôležitý komponent, ktorým je prevodovka. Upravený 2-spojkový automat so 7 stupňami prichádza teraz s ešte „hustejším“ odstupňovaním jednotlivých prevodov. Vo finále sa týmto ktorom podarilo dosiahnuť ešte lepšiu pružnosť. Chiron Pur Sport aj preto zvláda pružné zrýchlenie napríklad zo 60 km/h na 120 km/h až o dve sekundy rýchlejšie ako bežný model. Celkové emócie a autentickú zvukovú kulisu pri jazde znásobuje aj špeciálny titánový výfuk vyrobený technológiou 3D tlače. Mimochodom, výrobcom obmedzená maximálna rýchlosť ponúka pre väčšinu z nás plne postačujúcich 350 km/h. Buggatii plánuje z edície Chiron Pur Sport celkovo vyrobiť len 60 kusov. Sériová produkcia sa vo Francúzsku rozbehne už onedlho, v momente, keď výrobnú linku opustí posledný model Bugatti Divo. Mimoriadnej exkluzivite odpovedá aj cenovka štartujúca na hodnote 3 milióny eur bez dane.
BUGATTI CHIRON PUR SPORT
Motor: zážihový 8,0 W16
Max. výkon: 735 kW (1500 koní)
Max. krútiaci moment: 1600 Nm
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: šialené
Max. rýchlosť: obmedzená na 350 km/h
Cena: od 3 000 000 eur bez DPH
Mohlo by vás zaujať:
Bugatti Chiron: Maximálka, o ktorej sa vám ani nesnívalo
Do policajného vozového parku v Dubaji pribudlo Bugatti Veyron