V minulosti si svoje miesto výnimočne pod slnkom dokázala Alfa Romeo a Lancia vydobyť predovšetkým prepojením civilných vozidiel so svetom motoršportu či inovátorským technologickým prístupom. Podarilo sa im to aj napriek tomu, že ich modelové portfólio na rozdiel od Ferrari alebo Lamborghini tvorili až na pár výnimiek takmer výhradne klasické automobily, určené pre masy a bežných používateľov.
Momentálne tieto slávne talianske značky, žiaľ, už len spomínajú na časy zašlej slávy. Svojimi odbytovými číslami hlboko zaostávajú za očakávaniami materského koncernu, čím sa nad nimi objavuje otáznik s nejasnou budúcnosťou. V ďalších riadkoch si ale pripomenieme zaujímavosti, ktoré majú súvis s označením špičkových a výkonných modelov oboch spomenutých značiek.
Príbeh zeleného štvorlístka
V rubrike Auto snov sme si predstavili najnovší počin automobilky Alfa Romeo, ktorým je extrémny model Giulia GTA. Milánska automobilka, založená už v roku 1910, sa do automobilovej histórie zapísala aj mnohými ďalšími míľnikmi. Zaujímavý príbeh za sebou ukrýva foremné logo, ako aj špecifický symbol, ktorý zdobí najvýkonnejšie modely tejto značky.
Logo automobilky Alfa Romeo odkazuje na úzku spojitosť tejto značky s mestom Miláno. Ľavá polovica kruhového emblému je tvorená červeným krížom na svetlom podklade. Tento motív je prevzatý priamo z erbu lombardskej metropoly. Pravú polovicu loga automobilky následne dotvára had s dračou hlavou a korunou. Tento symbol odkazuje na erb slávnej milánskej rodiny Viscontiovcov. Mimochodom, rovnaký motív sa veľmi často vyskytuje aj v starých lombardských povestiach a v minulosti si ho osvojil aj futbalový klub Inter Miláno. Ikonické logo Alfy Romeo je prakticky vždy vsadené do štylizovaného „trojuholníka“, ktorému dizajnéri Alfy Romeo hovoria kométa.
Quadrifoglio Verde
Takmer všetky automobilky zvyknú svoje „ostré“ a športové modely označovať prívlastkom Sport, prípadne skratkami ako RS, GT… Alfa je v tomto smere výnimočná. Zainteresovaní vedia, že ostré modely tejto značky nesú na prvý pohľad netradičný symbol zeleného štvorlístka, ktorý je v originálnom znení známy aj ako quadrifoglio verde. História tohto symbolu je pritom mimoriadne zaujímavá. Neustále nám pripomína, aký dokáže byť ľudský osud krásny, ale zároveň aj nemilosrdný. Všetko sa začalo v 20. rokoch minulého storočia. Už v tých časoch bola Alfa známa ako športovo orientovaná automobilka. Modely Alfa Romeo v spomínanom období patrili medzi absolútnu špičku v rámci vtedy organizovaných automobilových súťaží. Práve športový duch je pre modely tejto značky príznačný aj dnes. V dávnych časoch s modelmi Alfa Romeo pretekal dokonca aj istý Enzo Ferrari. Je to pán, ktorý o pár rokov neskôr založil rovnomennú automobilku a tú dnes pozná celý svet. Súťažný tím Alfa Romeo tvorili okrem Enza aj Antonio Ascari, Giuseppe Campari a istý Ugo Sivocci. Kým prvá trojica pretekárov si medzi sebou pravidelne delila víťazstvá, rovnako schopného a nadaného Uga šťastena dlho obchádzala a stal sa z neho „len“ zberač druhých miest.
Emblém v znamení víťazstva i prekliatia
Všetko sa zmenilo v roku 1923. V rámci pretekov Targa Florio na Sicílii sa rozhodol Ugo pravdepodobne z frustrácie obrátiť symbolicky na „vyššiu moc“. Na svoj súťažný špeciál Alfa Romeo RL si v tom čase ručne namaľoval zelený štvorlístok pre šťastie. Výrazne kontrastný štvorlístok bol na červenej Alfe umiestnený na bielom podklade štvorcového tvaru. Štyri hrany tohto štvorca pripomínali celý tím Alfa Romeo, teda Uga a jeho tímových kolegov. Symbol pre šťastie v týchto pretekoch dokonale zafungoval a Ugo sa tešil z veľkého víťazstva. Od tých čias si Sivocci rovnakým symbolom so zeleným štvorlístkom vylepšoval každý svoj pretekársky špeciál. Pani šťastena, žiaľ, nestála pri talentovanom Talianovi príliš dlho. Už o pár mesiacov neskôr dostal Ugo možnosť testovať na okruhu v Monze nový závodný prototyp Alfa Romeo P1. Pre veľký časový zhon si ale tentokrát nestihol vylepšiť svoju Alfu spomínaným zeleným štvorlístkom, ktorý mu dovtedy nosil šťastie. Priam nepredstaviteľný údel osudu mal za následok, že 8. septembra 1923 Ugo Sivocci, po odjazdení pár ostrých kôl, vyletel v jednej zo zákrut z trate a vo veku 38 rokov tragicky zahynul. Táto smutná udalosť okrem tímových kolegov prudko zasiahla aj vedenie Alfy Romeo. Od tých čias sa symbol quadrifoglio verde (štvorlístok zelený) stal pevnou súčasťou histórie tejto značky. Alfa Romeo neskôr tento symbol začala používať nielen pri súťažných špeciáloch, ale aj priň svojich výkonných modeloch v civilnom prevedení. V stvárnení zeleného štvorlístka ale došlo k jednej zásadnej a zároveň symbolickej zmene. Tá dodnes pripomína odkaz Uga Sivocciho. Pôvodný biely štvorcový podklad, ktorý symbolizoval všetkých štyroch tímových kolegov na znak pamiatky zosnulého Uga, nahradil symbolicky už len trojuholník.
Pred skokom neuberaj!
Do koncernu FCA (FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES) patrí v súčasnosti okrem Alfy ešte staršia automobilka Lancia. Tá bola založená v Turíne už v roku 1906. Že ste už dlho o značke Lancia nepočuli? Vedenie koncernu sa po pomerne neúspešných pokusoch o „transplantáciu“ na luxusného výrobcu a premenou pôvodných amerických modelov Chrysler na modely s logom Lancia rozhodlo túto ikonickú automobilku stiahnuť zo všetkých dôležitých európskych trhov s výnimkou domáceho Talianska. Aj doma je však Lancia prakticky v stave klinickej smrti. V ponuke tu má totiž už len jediný a značne zastaraný model reprezentovaný miniautomobilom s označením Ypsilon. Dokonalým paradoxom je, že Lancia napriek tomu dokáže pravidelne v globálnom meradle predať aj tak viac automobilov ako alianciou preferovaná Alfa Romeo.
Príbeh oštepu
Pri zrode značky Lancia stál rovnomenný Vicenzo. Jedna z najstarších svetových automobiliek sa rýchlo zaradila medzi významných automobilových inovátorov. Možno ste ani len netušili, že dnešná samonosná karoséria, ktorú využíva väčšina moderných automobilov, sa premiérovo v sériovej podobe objavila práve na modeli s logom Lancia. Tento prvok dostal ako prvý už v roku 1922 model Lancia Lambda. Pôvodné logo automobilky pozostávalo z nápisu Lancia. Meno Lancia znamená v doslovnom preklade z taliančiny oštep. Táto zbraň sa neskôr logicky objavila aj v motíve fabrického loga. Okrem toho je prvkom loga automobilky Lancia zachovaným až do dnešných dní aj volant a prenikavý modrý farebný odtieň.
Rallye legenda
Vráťme sa v čase do 90. rokov minulého storočia, kedy značka Lancia zažívala jeden z vrcholov svojej bohatej histórie. Detské izby vtedajších tínedžerov zdobili plagáty rallye legendy, ktorou bol v tých časoch model Lancia Delta HF Integrale. Lietajúci Fín Juha Kankkunen či charizmatický Španiel Carlos Sainz s ňou dokázali získať tituly majstrov sveta. Svetu rýchlostných skúšok okrem modelu Delta dominoval aj legendárny Stratos HF. Súčasťou medzinárodných majstrovstiev sveta v rallye sa značka Lancia stala už v 70. rokoch. Priekopníkom sa v tomto smere stal prekrásny a dnes mimoriadne cenený model Fulvia.
HF = horizont full
V tomto období si Taliani osvojili aj ikonickú skratku HF (Horizont Full). Tá sa začala objavovať aj vo výkonných verziách civilných modelov s logom tohto výrobcu. Pre vysvetlenie doplňme, že slovné spojenie „horizont full“, vyslovené z úst navigátora, dodáva pilotovi súťažného špeciálu odvahu, aby pred približujúcim sa horizontom na trati rýchlostnej skúšky neuberal plyn! A ako je známe, pri plnom prejazde vo vysokej rýchlosti cez takúto prírodnú prekážku vznikajú vo svete rallye mimoriadne efektné skoky, ktoré obľubujú nielen diváci, ale aj väčšina pilotov.
Mohlo by vás šoférsky nabudiť:
Návrat kráľa
Miss Erotica: Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C: Kto by nemal rád sexi Talianov?