Spínajúci kôň v znaku tak nakopal kadejaký rekord a spokojne kope ďalej (aj keď ho zrejme bude časom viac a viac triasť elektrina). Ferrari, to je značka „fajnšmekrov“ preferujúcich odvážny jazdecký štýl, vymetajúci hocijakú zákrutu, apex (či ako sa to všetko volá). Sú však aj navoňaní fanúšikovia, čo radšej ukazujú hrúbku peňaženky s jazdným štýlom à la Vin Diesel (či skôr benzín). Skrátka trochu rovno, trochu dynamicky s otvorenými výfukmi. Možno práve pre tých sa automobilka rozhodla navrhnúť a poskladať model, ktorý nie je úplne ultimatívny a je dokonca aj mierne praktický (a má aj automatickú prevodovku). Volá sa Ferrari Roma.
Takže?
Je to asi takto. Motor je netradične vpredu (aj keď geometricky skôr mierne uprostred), kabína je koncipovaná ako 2+2 miesta a vzadu, čuduj sa svete, je batožinový priestor s objemom 345 litrov. Zaujímavostí ponúka Roma ešte niekoľko. Napríklad originálne riešený kokpit je akoby symetricky rozdelený. Vodič aj spolujazdec majú svoju presne vytýčenú polovicu. U vodiča Ferrari pretlačilo filozofiu „oči na ceste, ruky na volante“. Dizajnovo a ergonomicky to znamená, že na volante je množstvo presne toľko ovládacích prvkov, aby vodič nemusel z neho dávať ruky dole. Združené ukazovatele pred ním pekne trčia z prístrojovej dosky (podobne ako má Peugeot 208, avšak vo Ferrari je na údaje pekne vidieť). Ostatné informácie – navigácia či klimatizácia, alebo aktuálny dynamický stav auta – sa zobrazujú na centrálnom displeji s uhlopriečkou 8,4 alebo 8,8“ (to aj nové Clio má väčší). Samozrejme, extra kvalitné materiály nikde nechýbajú.
Lenže
Do práce sa dá jazdiť luxusne, ale aj expresne. Roma preto netrpí astmou či inou kyslíkovo deficitnou chorobou. „Mohutný“ vidlicový osemvalec má objem komerčných 3855 cm3, avšak vďaka preplňovaniu disponuje výkonom 456 kW a mohutnými 760 Nm. Keďže ide o Ferrari, komerčný je len objem motora. Automobilka má všetko v motore tip-top spočítané a navrhnuté tak, aby motor charakterovo nič netratil a piesty promptne reagovali na zmenu polohy plynového pedála – tzv. anti-lag koncept. Motor je spriahnutý s novou, kompaktnejšou 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou s dlhými poslednými dvoma prevodmi (aby sa predsa len aj nejaké palivo ušetrilo). Taktiež má Roma hromadu rôznych a rôzne znejúcich skratiek optimalizujúcich kadečo – aj jazdný štýl či prepočet potenciálneho priečneho zrýchlenia. Aj keď ide o drahý stroj, hmotnostne sa podobá skôr na aktuálne hot-hatche. Suchú hmotnosť má 1472 kg, pohotovostnú 1570 kg, preto sa ani nemôžeme čudovať, že stovku zvládne za 3,4 sekundy, dvojstovku za 9,3 sekundy s maximálkou niekde nad 320 km/h. Tu sa už celkom zíde i adaptívny tempomat či Matrix LED svetlomety. Pohoda sa môže začať. Je to celkom zaujímavé sledovanie vývoja súčasných moderne nutných trendov a boja automobiliek s nimi. Sem-tam sa ale našťastie ešte stále urodí niečo, čo si zaslúži malú zmienku v našej rubrike. Áno, Ferrari Roma je jasným autom snov nových chlapcov a mladíkov, pre ktorých špinavé ruky a drsný vzhľad už dávno ni sú podstatné. Ale dosť už bolo sarkazmu…
FERRARI ROMA
Valce/Objem: V8/3,85 litra
Maximálny výkon: 456 kW (620 k) pri 5750 – 7500 min-1
Maximálny krútiaci moment: 760 Nm pri 3000 – 5750 min-1
Zrýchlenie: 0 – 100 km/h: 3,4 s
Priemerná spotreba: Má 80 litrovú nádrž, koho to zaujíma?
Cena: od +- 200 000 €
Mohli by vás nadchnúť:
Ozajstné auto na mieru len pre 50 pracháčov
Bentley Continental GT: Z Pikes Peak do predajní…
Alpine A110S: S ako spomienkovo strhujúci superstroj