Táto jedna z najznámejších verneoviek sa stala námetom pre skutočné preteky okolo sveta.
Súboj o Trofej Julesa Verna sa koná nepretržite od roku 1990. Začal sa teda viac ako sto rokov po vydaní samotnej knihy. S myšlienkou usporiadať preteky okolo sveta prišiel Francúz Yves Le Cornec. Trofej pomenovaná po slávnom spisovateľovi patrí vždy aktuálnemu držiteľovi rekordu, až kým prípadne niekto iný nestanoví lepší čas. Preteky sa na rozdiel od Verneho románu odohrávajú iba na vode a sú určené pre plachetnice bez obmedzenia typu, veľkosti či počtu členov posádky. Plachetnice však môže poháňať iba vietor a ľudská sila. Použitie motora je, pochopiteľne, zakázané. Na trať sa ašpiranti na prekonanie rekordu môžu vydať prakticky kedykoľvek po zaplatení štartovného poplatku 30 000 eur. Pomyselnú štartovaciu líniu tvorí spojnica medzi majákom Kreac´h na francúzskom ostrove Ouessant a majákom Lizard na anglickom pobreží. Cesta okolo sveta následne vedie popri Myse dobrej nádeje, južnom pobreží Austrálie a Hornskom myse. Čas sa opäť zastaví po prekonaní spojnice medzi Anglickom a Francúzskom. Posádky musia oboplávať svet bez prerušenia a cudzej pomoci. Pokiaľ prijmú akúkoľvek pomoc z brehu, ich cesta za rekordom sa končí.
V čase prekonania rekordu mal 60
Ako vôbec prvá prekonala hranicu osemdesiatich dní posádka francúzskeho katamaránu Explorer vedená Brunom Peyronom, keď cestu okolo sveta zvládla za 79 dní, 6 hodín a necelých 16 minút. Tento čas bol neskôr ešte osemkrát vylepšený, pričom samotný Peyron ho zlepšil dvakrát a získal tak Trofej Julesa Verna opäť načas do svojho držania. Päť rokov patrila trofej aj jeho mladšiemu bratovi Loickovi, ktorý ju v roku 2017 odovzdal aktuálnemu držiteľovi Francisovi Joyonovi. Ten so svojou šesťčlennou posádkou trimaránu IDEC Sport stanovil čas 40 dní, 23 hodín, 30 minút a 30 sekúnd. Joyon mal v dobe prekonania rekordu 60 rokov. Trimarán s dĺžkou takmer 32 metrov a výškou sťažňa 41 metrov bol navrhnutý tak, aby mohol prekonávať rýchlostné rekordy. Pri svojej rekordnej plavbe zvládol vzdialenosť 26 412 námorných míľ (v prepočte približne 48 900 kilometrov) pri priemernej rýchlosti 26,9 uzla (v prepočte takmer 50 km/h). „Som hrdý na to, že naša malá posádka, ktorá mala iba šesť členov, dokázala prekonať rekord stanovený predtým plachetnicou so 14 ľuďmi na palube. Je to pre nás veľké zadosťučinenie, najmä vzhľadom na to, že sa tak stalo po našich dvoch neúspešných pokusoch. Posádku netvorili nejakí najatí žoldnieri, ale muži, ktorí mali svoje vlastné úspešné projekty, ale zároveň vedeli, že majú pred sebou jednu veľkú výzvu a podriadili všetko jednému výsledku,“ povedal Joyon pre oficiálny web súťaže. Tento Bretónec dosiahol v minulosti viacero iných úspechov. Napríklad v roku 2008 vytvoril rekord v sólo plavbe okolo sveta (57 dní, 13 hodín, 34 minút), ktorý bol prekonaný až o osem rokov neskôr.
Fossett zostal bez trofeje
Iba jedenkrát v histórii sa stalo, že držiteľ rekordu za najrýchlejšie oboplávanie sveta na plachetnici nebol zároveň držiteľom Trofeje Julesa Verna. Išlo o známeho amerického miliardára a dobrodruha Steva Fossetta, ktorý ako kapitán katamaránu Cheyenne vytvoril v roku 2004 nový rekord, ale keďže sa objavili nezrovnalosti týkajúce sa jeho štartovacieho poplatku, trofej mu odovzdaná nebola. Doposiaľ bolo až 19 pokusov o prekonanie rekordu neúspešných. Z toho len v troch prípadoch prišli lode do cieľa, avšak s horším časom, ako bol aktuálny rekord. Inak museli svoje pokusy ukončiť pre vážne poškodenia lode. Najčastejšie sa im v zlom počasí zlomil sťažeň alebo poškodil trup.
Francúzsky námorník Yann Guichard sa pokúša o prekonanie rekordu už štyri roky. Pri prvom pokuse prišiel so svojou posádkou trimaránu Spindrift 2 do cieľa po viac ako 47 dňoch a za rekordom zaostal. Druhý pokus v roku 2018 sa skončil ešte skôr, ako sa vôbec mohol začať. Pri ceste k štartovacej línii sa totiž plachetnici v extrémnom počasí zlomil sťažeň a posádka sa musela vrátiť späť do prístavu. Koncom roka 2018 zas Guichard viac ako mesiac čakal na vhodné podmienky, avšak zlá predpoveď počasia pre Atlantický oceán jeho posádke nedávala reálnu šancu, aby prvú časť trasy zvládli v dobrom čase. Teraz čaká v blízkosti štartu opäť a keď nastane vhodná chvíľa, je pripravený vydať sa na cestu okolo sveta.
Mohlo by vás zaujať:
Zážitok na celý život, plavba k Antarktíde
Legendárna KON-TIKI: V stopách boha slnka
Ako sa stať jachtárom?