Renault je fakt zaujímavá značka. Historicky vyrábala veľmi úspešné kúsky (neraz doslova bestsellery), no niekedy svojou víziou doslova šliapla do psieho exkrementu. Niežeby zhmotnila zlé myšlienky, ako napríklad Avantime, práve naopak. Dobu ale predbehli až tak, že zostali nepochopené. Avšak projekt Dacia vo svete „lacných“ valcuje trhy aj konkurenciu. Vyzerá to tak, že i Alpine pôjde v rovnakých šľapajach, no v úplne inom segmente.
Nehovorte mi bejby
Malé nutne nemusí znamenať lacné, zbytočné, bez citu či fantázie. Malé s veľkým „A“ na začiatku znamená, že keď bolo malé dobré pred polstoročnicou, môže byť aj dnes. Pôvodná Alpine A110 bola naozaj krpec a ešte k tomu „ľahkovážnik“ s hmotnosťou okolo 700 kg. Novodobá sa tejto myšlienke celkom priblížila. Lenže nedávno k veľkému „A“ na začiatku pribudlo silné „S“ na konci – A110S otvorila klientom bránu do novej sféry zážitkov. Zážitkov, pre ktoré sa synonymom stal model Porsche Cayman. A to je skutočne vysoká liga.
Poďte sa hrať (s číslami)
Predpokladáme, že istú predstavivosť máte a reč čísel vám nie je cudzia. Niektoré veci sú ľahšie stráviteľné, keď sú direktívne vyjadrené číselnou hodnotou, ako napríklad výkon preplňovanej jednaosmičky umiestnenej v strede – nemalých 215 kW s maximom krútiaceho momentu 320 Nm. Skeptici by namietali, že výkon je v poriadku, ale newtonmetrov je málo. Na A110S sa však treba pozrieť ešte jedným číslom – 1114 kg (čo je hmotnosť novej generácie Renaultu Clio). Takže už stačí? Alpine nie je o nezmyselnom americkom pretáčaní kolies, ale o famóznej a dávkovateľnej jazde – na to 320 Nm dosahovaných už od otáčok 2000 min-1 úplne postačuje. Tvorcovia tvrdia, že motor má dostatok síl až do 7000 min-1. No nech sa páči, nirvána sa môže začať. Štyri piesty posielajú energiu cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku na kolesá zadnej nápravy. Medzi nimi je ešte inteligentný diferenciál korigujúci pri prejazde zákrut činnosť (pribrzďovaním kolies), čím sa vytvára patrične pomáhajúci „stáčavý“ moment. Samozrejme, ak preferujete čistú stopu. Ak je ale vašou doménou jazda „dverami napred“, stačí si len vypnúť stabilizačný systém a mať dostatočne citlivé sedacie svalstvo spolu s rýchlymi rukami a reflexmi.
Čriepky individualizujúce
S celohliníkovým kupé sa dá ísť ešte ďalej, či skôr nižšie. Alpine ponúka ako opciu ľahkú karbónovú strechu a kované disky Fuchs (dohromady ale odkroja z hmotnosti 7 kg). Inak má S-ko osadené ľahučké sedadlá Sabelt (13,1 kg/ks), hliníkové pedále. Pritom všetkom nechýba klimatizácia ani špičkové ozvučenie Focal. Aj originálny sivý matný lak Gris Tonnerre či možnosť zadováženia si tmavého stropu prešívaného oranžovou niťou. Oranžové sú i strmene bŕzd Brembo. Nakoniec ešte jedno číslo – nejakých 66 500+ €. Už počujeme opäť hromadu pochybovačov, ktorým sa cena bude zdať nekonkurenčná. Veď za tú cenu si môžu kúpiť viac výkonu, viac prestíže, ale aj viac jazdných pôžitkov… To bude vždy otázne. Isté však je, že ten, kto nemá v rukách „oné“, siahne po ľahkom a rozumne výkonovo nastavenom aute ako po „prevýkonovanej“ ťažkej beštii či nebodaj SUV.
ALPINE
Valce/Objem: R4/1,8 litra
Maximálny výkon: 215 kW (292 k) pri 6400 min-1
Maximálny krútiaci moment: 320 Nm pri 2000 – 6400 min-1
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,4 s
Priemerná spotreba: vraj 6,5 l/100 km (optimisti)
Cena: od 66 500 €
Mohlo by vás nadchnúť:
Legenda, ktorá má aj po 60 rokoch čo ponúknuť
Niečo ako blesk: Lamborghini Sián