Svet (aj automobilový) nie je len o povrchných a jednoduchých veciach. Niekedy je nutné pozrieť sa do hĺbky podstaty veci, aby človek vedel (mohol) pochopiť, prečo sa niektoré veci dejú. Predpokladáme, že mnohí si isto položili otázku, čo za „čudeso“ môže byť malá „škatuľa“ na topánky, čo bežná 500-vka v očiach skalných automobilových fanúšikov isto je. V jej prípade je hľadanie odpovede práve podstatou veci…
Signore Carlo Abarth
Karl Albert Abarth, tak znie jeho rodné (rakúske) meno, ktoré si časom hodil do talianskeho „nárečia“. Na prvý pohľad nenápadný pánko ako jeden z prvých odhadol potenciál fabrického „tuningu“ a technických úprav vykonaných na štandardných produkčných vozidlách. V skratke o ňom asi toľko. Omnoho dôležitejšia je totižto myšlienka, ktorú zanechal pre nasledovníkov. Nehovoríme, že úplne optimálnu, no Abarth stále žije (aj keď vo svojskej podobe), a to je omnoho dôležitejšie, ba priam až najdôležitejšie. Abarth si v novodobej ére vybudoval meno malej, síce trošku drahšej, no veľmi zábavnej chuťovky. Auta, ktoré naozaj vyzerá ako nákupná taška nejakej dámy alebo „istého“ moderného džentlmena, ale stačí sa len posadiť a poriadne „osoliť“ motor. Vďaka jemu aj automobilke, že 70. výročie oslávila modelom 695 70° Anniversario.
Prečo?
Lebo 695 70° Anniversario nie je len o motore – stále ho poháňa preplňovaná jednaštvorka s výkonom 132 kW. Do celkového ovládania a hravosti mu pomáha hlavne premyslená aerodynamika zhmotnená do mohutného spojlera Spoiler ad Assetto Variabile. No a? Už po druhýkrát sa môžete pýtať, lenže Abarth naozaj nie je bežná konfekcia. Spojler je totižto manuálne nastaviteľný, rovnako ako pri pretekárskych vozidlách – 12 pozícií so sklonom od 0° do 60°. Pri maximálnom vychýlení v rýchlosti 200 km/h zvyšuje aerodynamický prítlak až o 42 kg. Výsledkom je vynikajúca dynamika a stabilnejšie správanie vozidla pri vysokých rýchlostiach, najmä na rýchlych tratiach s horšou priľnavosťou. A to už je naozaj vážna vec. Isto to na mnohých tratiach bude chcieť trošku teóriu „pokus-omyl“, ale vďaka nemu bude vedieť ísť Abarth až za hranu… Máte odvahu?
Talianska škola elegancie
Všimli ste si, že mnohé dizajnérske a módne návrhárske školy pochádzajú z Talianska? Nevieme, či je to zámer, ale Taliani majú výrazný cit pre detail (hádam vrodený). Vedia sa hrať a užívať si. Zrejme aj preto je limitka zreteľne opticky svojská so zdôraznením niektorých ikonických štylistických prvkov z čias minulých aj súčasných. Nechýba zvukovo jasne identifikovateľný a podmanivý výfukový systém Record Monza so štyrmi koncovkami, nový zelený odtieň laku karosérie Monza 1958 (pocta farbe prvých Abarthov 500, ktoré v roku 1958 stanovili na okruhu v Monze šesť medzinárodných rekordov), rad sivých detailov Campovolo, špecifický body Kit, predné a zadné spojlery a kryty zrkadiel. Rovnaký odtieň majú aj polepy škorpióna na kapote a šachovnice na streche. Celok dotvárajú 17“ disky kolies SuperSport s brzdami Brembo.
Nevtieravé prvky zvýrazňujúce celok obsahuje aj interiér (hlavne) v podobe perfektných športových sedadiel Sabelt Tricolore – sú vyvinuté špeciálne pre túto limitovanú edíciu. Už tradične nechýba číslovaný štítok. Apropo, aj v počte kusov si dal Abarth záležať. Z limitovanej edície vyrobí len 1949 kusov – v roku 1949 Abarth vznikol, len pre istotu, ak sa vám nechce počítať. Auto snov nutne nemusí byť auto s cenovkou presahujúcou šesťciferné číslo. Niekedy stačí aj relatívne málo na to, aby sa majiteľ uspokojil. Abarth svetu stále ukazuje, že vo veľkosti naozaj nemusí byť sila a že aj s malým „gašparkom“ sa dá urobiť veľké divadlo (a to nie sme žiadni sexisti)
ABARTH 695 70° ANNIVERSARIO
Valce/Objem: R4/1,4 litra
Maximálny výkon: 132 kW (180 k) pri 5500 min-1
Maximálny krútiaci moment: 250 Nm pri 3000 min-1
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,7 s
Priemerná spotreba: Aký máte cit v pravej nohe?
Cena: od cca 38 000 €
Mohlo by vás naštartovať:
Krugger FD: Štýlový roadster, aký ste ešte nevideli
Šťastná sedmička: Prežila desaťročia a žije doteraz