Umelá inteligencia sa začína stávať absolútnym základom technológií. Aby s vami dokázalo akékoľvek zariadenie s umelou inteligenciou komunikovať, musí dokázať bezchybne prepísať hovorené slovo na text. To už dnes nie je problém, no vzhľadom na pokročilosť vývoja sa vyžaduje, aby bola komunikácia čo najprirodzenejšia. Ideálne až tak, aby ste ani nemali pocit, že komunikujete so strojom. Aj preto je táto časť umelej inteligencie vnímaná ako samostatná podkategória. Zo začiatku však išlo o poriadny oriešok. Aby sa prevod reči podaril, musel byť zaznamenaný obrovský objem zvukových dát, na základe ktorých sa stroje učili rozpoznávať jednotlivé slová. Ak si zoberieme napríklad samohlásku „a“, tak len tú vyslovuje každý človek inak. Ak pospájame písmená do slov, násobí sa rôznosť vyznenia. Ak zoberieme do úvahy nárečia, prízvuky, tak možnosti, ako môže jedno jediné písmeno znieť, rastú geometrickým radom. Túto fázu už poskytovatelia služieb úspešne zvládli.
Ste to vy?
Veľmi užitočnou nadstavbou je rozpoznávanie hlasu. Teda nielen to, čo hovoríte, ale najmä to, že zariadenie vie, že naň hovoríte práve vy. V tomto prípade potrebuje zariadenie, aby ste s ním komunikovali čo najviac. Rastie tak presnosť rozpoznania. Možno ste sa už aj stretli s tým, že od vás tablet či mobilný telefón počas prvého spustenia chcel, aby ste čítali do mikrofónu konkrétne vety. Práve vtedy sa zariadenie učilo spoznať váš hlas na základe intonácie, rýchlosti hovorenia alebo prípadných artikulačných nedostatkov a ďalšieho.
Učia sa!
Kam ďalej? Bolo by škoda nevyužívať dáta, ktoré zariadenia takto získavajú. Tu sa dostávame k niečomu, čo sa volá machine learning – vzdelávanie strojov. Cieľom je, aby sa zariadenie, je jedno či ide o smartfón, kombajn alebo mikrovlnnú rúru, naučilo myslieť samo na základe získaných dát, kombinatoriky a analýzy. V súčasnosti sa vzdelávanie strojov najviac využíva na predikciu a klasifikáciu. Ideálnym príkladom sú streamovacie služby, ktoré vám po nejakom čase používania dokážu „zahrať presne do nôty“. Ponúknu hudbu na prácu vždy, keď ste v práci. Ak dlhodobo a pravidelne športujete v tento istý čas, vo vašom playliste sa objavia skladby, ktoré vás nabudia na tréning práve na jeho začiatku.
Rozhodujú za nás
Nejde však len o zábavu. Vyšší stupeň vzdelávania strojov sú hĺbkové vzdelávacie platformy, ktoré sú už výrazne komplikovanejšie. Zjednodušene si ich môžeme predstaviť ako niečo, čo simuluje neuróny ľudského mozgu, takže vo viacerých vrstvách spracúva dáta a vytvára vzorce pre rozhodovanie. Znie to možno trochu futuristicky, no v súčasnosti už viaceré firmy používajú umelú inteligenciu, aby robila rozhodnutia za ľudí. Tieto automatizované rozhodnutia vznikajú na základe vložených pravidiel, logiky a značného množstva dát. Následne treba umelú inteligenciu správne nastaviť, dostatočne dlho s ňou trénovať a po ostrom spustení ju kontrolovať a dolaďovať. Znie to otravne, no vo finále už dnes šetrí čas a zarába nemalé peniaze.
Automatizované média
Dnes je takmer nevyhnutnosťou vytvárať obsah. V dobe blogov, vlogov, sociálnych sietí a vôbec elektronickej komunikácie, ak takto nekomunikujete, akoby ste neboli. Bežný človek to až tak vnímať nemusí, no napríklad médiá zvádzajú krvopotný boj s časom. Vytvoriť okamžite maximum obsahu vo viacerých formách, keď informácia zostarne skôr, než sa vôbec rozšíri? USA Today alebo CBS využívajú umelú inteligenciu na vytváranie videoobsahu. Stroju stačí napísaný text a na základe neho automaticky vytvorí informačné video. Geniálne a zároveň strašidelné.
Pracuje s fotografiami
Automatické vytváranie obsahu nám pripomína, že umelá inteligencia nepracuje len s hlasom, ale dokáže spracovávať aj vizuálne podnety. Veď biometria tváre na smartfónoch už s istotou preniká aj do zariadení strednej cenovej triedy a bankám na založenie účtu stačí odfotografovať občiansky preukaz. Umelá inteligencia je v súčasnosti už tak ďaleko, že len pomocou fotografie dokáže človeku diagnostikovať ochorenie. Opäť je v pozadí obrovská databáza obrázkov, na základe ktorých stroj porovnáva a vyhodnocuje. Mimochodom, nezanedbateľnú časť tejto databázy tvoria obrázky zo sociálnych sietí. Vyspelé marketingové agentúry, využívajúce umelú inteligenciu, dokážu cieliť reklamu s takmer 100 % presnosťou. Stačí, ak sa na internete prezentujete viacerými fotografiami v športovom a stroj vám veľmi presne ponúkne vybavenie, ktoré budete potrebovať najbližší víkend na vaše voľnočasové aktivity.
Máte takúto náladu…
Zatiaľ vrcholom a prioritou v zdokonaľovaní je rozpoznávanie emócií umelou inteligenciou. Technológie sú už také pokročilé, že dokážu dôsledne zachytiť mikro výrazy v tvári a skombinovať ich s intonáciou hlasu. Trošku predbiehame, ale keď si uvedomíte, že inteligentné hodinky vám vedia spraviť EKG, pre stroj bude čoskoro vyhodnotenie vašej nálady absolútne rutinná záležitosť. Načo je to dobré? Vyšetrovatelia zločinov budú mať lepší prehľad o tom, či im vypočúvaný klame, resp. do akej miery. Pre obchodníkov je rozpoznávanie nálady umelou inteligenciou doslova zlatá baňa. Tento technologický pokrok sa už využíva v hernom priemysle, v robotike, automobilovom a zdravotníckom priemysle.
Mohlo by vás zaujať:
Budúcnosť technológií je v hlase
Zažijeme Deň zúčtovania?
Temné zákutia internetu: Odvrátená strana www